Ajánló | Parfüm

Gyermekillatok „kicsinek” és örökifjú „nagyoknak”

2004. március 1. | utolsó módosítás: 2020. szeptember 26., 02:34

× Ez a cikkünk több mint fél éve lett elhelyezve az oldalon. A tartalma azóta elavulhatott!

„A szép parfüm átlátszó ruha a bőrön, azonnali élményt nyújt, s hosszan emlékezetes marad.”

Az érzékelésében még fejletlen, behunyt szemmel tapogatózó csecsemő világában az egyetlen biztos pont a Mama mellbimbójának az illata. Ennek és az Anya tejének az íze és illata vezeti az éltető táplálék megtalálásában. A Mamák pedig szó szerint szerelmesek lesznek újszülött babájuk összetéveszthetetlenül intim, édes illatába, melynek alapján sok között is felismerik saját babájukat. A gyermeki ártatlanság illata a táplálkozás megváltozásával együtt változik, ám igazán más minőséget a pubertás időszakában kap. Napjainkra a nemi érés a fejlett ipari civilizációkban lányoknál 12 és fél éves korig gyorsult fel, a fiúk egy-két éves késésben vannak hozzájuk képest. Ők még zöldfülű, zavart érdeklődéssel vegyes értetlenséggel figyelik e változást, a kis keblek és a csípők kigömbölyödését, a szőrzet változását, a menstruációval, s így a nagylány léttel együtt járó mentális és pszichés változásokat, a számukra idegen problémákról fontoskodva suttogó kislány osztálytársaikat. A kamaszgyermekek illatának átalakulása hormonális változások eredményeképpen zajlik. Ennek következménye a másodlagos nemi jellegek kialakulása majd megerősödése, amely a nemi mirigyek működésével párhuzamosan ifjú hölgyeket és később ifjú urakat alakít a bájos gyermekekből. A kis hölgyek nemcsak egyre korábban érnek, hanem nőiességük varázserejét is egyre korábban kezdik próbálgatni. Magyarországon is sikeres a nemrégiben megjelent Kid's World magazin, amelyben gyermek modellek teljesen felnőtt attitűddel vannak fényképezve. E megdöbbentő Lolita utalások követendő példaként égnek a kamaszlányok agyába. Ám nem szabad elfelejtenünk, hogy a gyermek, de még a kamasz sem kis felnőtt! A hormonális változások ugyan a természet hívó szavára a szülőknek fájdalmas gyorsasággal elmossák a gyermeki intimitás és ártatlanság illatát, s helyettük megjelenik valami új. A nemi éréssel párhuzamosan a bőr mirigyei is megváltoztatják a felületre ürített váladékuk összetételét, mely a felnőtt, erotikus kisugárzás jelentős alkotója lesz, ha gyakran öntudatlanul is hat. A lányok testillata a menstruációs ciklussal egyetemben változik, és sok hölgyön ezek után érződik, ha „azokat a napokat” éli. A fiúk bőre is megváltozik majd, s férfiasabb testillat foglalja el a kis angyalkák bőrillatát, amelyet a szeméremtájon megjelenő szőrzet hatása is befolyásol. A fiatal lányok nemi érdeklődése gyakran idősebb férfiak felé irányul, nem találván saját korosztályukban valós, érett fogadókészséget. De mindkét nem esetében szexuális érdeklődésbe csap át az addigi, legfeljebb érdekesen más vélemény.

Nem hiszem, hogy Magyarország élen járna a gyermekek parfümözésében, ám tény, hogy a legtöbbet fordítjuk az EU-hoz csatlakozó CEE országok közül kozmetikai és higiéniai cikkekre. A kiskamaszokkal tele vannak a nagy bevásárlóközpontokbeli parfümériák, ahol lelkesen fújkálják a legújabb illatokat. Személyre szabott illattanácsadási tapasztalatom, hogy az egyik nagy számban érkező érdeklődő típus a 13-17 év közötti lányok. Értékpreferenciáikat a reklámok nagyban befolyásolják. A topmodellek, Naomi Campbell, Cindy Crawford illatai, vagy a Jennifer Lopez név mágnesként vonzza őket. Nagy örömömre szolgál, ha illattanácsadásomra maga a szülő hozza el, vagy ajánlja be kiskamasz gyermekét – jellemzően a lányát. A Mama vagy a lánytestvér közelsége sok segítséget ad a kezdeti tartózkodás feloldásában. Bár mindig különösen vigyázok arra, hogy hölgyként kezeljem e kislányokat, ügyelek arra, hogy elsősorban az ő személyes higiéniájukat, komfortérzetüket tartsam szem előtt a választásnál. Természetesen az első randevúk, diákszerelmek illatait kiválasztani is nagyon hálás feladat. Ilyenkor mindig igyekszem természetes illatalkotókat tartalmazó, szép tiszta kompozíciókat használni, a bátortalanoknak hajszálnyi önbizalmat adni, a harsányakban pedig újra megláttatni saját gyermekségük szépségeit és értékeit. Nagyon izgalmas, kiegyensúlyozó munka és vékony jégen járás ez, hiszen tanácsaimmal egy gyermeket szolgálok annak tudatában, hogy még néhány év, és a lélegzetemet elakasztó szépség lesz belőle, akit már többé nem lehet fékezni, a nőiessége könnyedén legyőzi majd a harmatos szemérmet. A választást elősegítendő a Magyarországon működő www.parfumvilag.hu internetes szakmai honlap Parfümánia Klubjának rendezvényeként Budapesten tervezünk egy nagy családi, gyermekeknek is szóló illatos délutánt, ahol kipróbálhatnák a nekik igazán való, ajánlható illatokat. És most nézzük a kínálatot:

A gyermekpszichológusok fejlődéslélektani eredményeinek és a fentebb elmondottaknak a tükrében láthatóan nincs egyszerű dolgunk, ha egy gyermeknek szeretnénk a kor szellemének megfelelően parfümöt vásárolni. A piac, amely sok más területen egyértelműen preferálja a gyermek és a kamasz vásárlókat, itt nem nagyon ad fogódzót. Kifejezetten gyermekeknek szóló parfümöt mindössze három márka kínál a magyarországi parfümériákban.

Bvlgari Petits et Mamans alkotása 1997-ből az első valódi gyermekillat. Nagyon értékes koncepció, mélyen emberi ötlet. Kamilla, szicíliai narancs és bergamott kivonatok a fő alkotók a hintőporillat mellett, nyugtató, lazító aromaterápiás hatásokkal. Az EdT mellett természetesen alkoholmentes változatban is kapható Eau sans Alcool vidám állatkás csomagolása szívderítő. A sok színes nyuszi, katicabogár, elefánt, maci és hal az üvegen biztos siker a gyermeknél, amely ráadásul hasonlít egy cumisüveghez, így nem idegen forma. Az illatosított fürdőtermékek, színes állatfigurás szappanok és az illatos napvédő termékcsalád méltó kiegészítője a vidámságnak. Az EdT-t pedig a Mama hordhatja, akivel így együtt játszva tanulhatják meg a nőiesség és a higiéné praktikáit a fürdőszobában.

Az elmaradhatatlan skót kockáiról híres Burberry cég jellemző csomagolásában kínál egy keljfeljancsi módon imbolygó üvegcsét, rajta egy báránnyal. A benne foglalt Baby Touch illatát verbénával, mandarin és narancshéjjal, vadmentával, rebarbarazselével, narancsvirággal, jázminnal, gyöngyvirággal, ciklámennel, tölgymohával, vaníliával és tejjel keverte ki. E furcsamód fanyarnak tűnő illat valószínűleg nagyon tetszhet a babáknak és hihetetlen tisztaságérzetet sugall. Az EdT mellett alkoholmentes spray, testbalzsam, masszázsolaj és tisztító lemosó is kapható.

A Mec kedves és vidám csomagolású Kaloo eaux de senteur illatai között minden gyermeki orr találhat kedvére valót. A csomagolás állatkái nagyon jó ajándékokká is teszik egyben ezeket az alkoholmentes illatokat. A Kaloo Blue könnyű citrusillat narancsvirággal, a Sherpa gyümölcsös, őszibarackkal, a Dragee finoman édes vanília és mandula illattal, a Lavande a nevével jelzi fő alkotóját, a Lilirose friss virágos rózsaszirmokkal ébreszt és végül az unisex Bandana citrommal és grépefruittal illatozik. A gyártó az újszülött gyermekek és csecsemők babaruháját, pelenkáját vagy akár az ágyneműjét is illatosítani javasolja.

És most nézzük a nagyobbacska gyermekeket és a kamaszokat.

Az egyik magyar illatos cég (Florin Rt.) jól ráérezve a korosztály tipikus életérzésére, Ch@tmen néven piacra dobott mai fiatal fiúknak három kreációt, dezodor és after shave változatban, amit nagyon jó ötletnek tartok és tudtommal elég szép sikert is ért el vele. A Givenchy is megpróbált kihozni az Oblique szériával valami „fiatalosat”, de sajnos nem voltak jók az illatok.

Felnőtt illatok közül ajánlhatóak a nagyon finom, filigrán virágillatok (Estée Lauder – Pleasures, Issey Miyake – L'Eau d' Issey, Givenchy – Ysatis). Élénk, vidám, színes, gyümölcs- és citrusillatok (Clinique – Happy, Dolce&Gabbana – Light Blue, Jesus del Pozo – Essencia de Duende). Vizes, tiszta, természtetes, napfényes, zöld illatok (cK – Truth, Bvlgari – Eau parfumée au Thé Blanc). Vidám, bulizós kamasz illatpár pl. a Jesus del Pozo – On El és On Ella. A KenzoKi széria összes illata és a Guerlain Aqua Allegoria illatok is alkalmasak a korosztálynak. Tulajdonképpen minden, ami nem frivol, kihívó, mélyen erotikus, füstös, dögös, orientális mélységű. A Gucci – Rush a napokban még egy 20-as évei közepén járó lánynál is ambivalens érzéseket keltettek bennem, túl karcos, erotikus és arrogáns volt hétköznapra egy álmatag szőke lányon. Nehogy valaki összekeverje YSL Baby Doll-jának csalóka rózsaszín ártatlanságát a bébi szó miatt! Látszólagos a hamvassága, mint ahogy Guerlain L'Instant-ja is, amely bármennyire is gyönyörű kompozíció, rejtett gésautalásai és vonzereje messze nem az ártatlanságról szól.

És itt vagyunk mi felnőttek. Sose feledjük el, hogy mi pedig milyen boldogok lennénk újra szagos radírral a zsebünkben iskolatejes bögrénket szorongatva ülni a krétaporos tábla előtt a szúette iskolapadban, a késéstől félve egy kiadós rohanás utáni izzadtságtól csatakos iskolaköpenyben. Semennyire sem vonzónak érzett illatunkkal a Papa, a Mama, a Nagyszülők vagy a kedvenc tanárunk ölelésétől szabadulni és egyben hozzásimulni vágyva. Ne felejtsük – a csábítás eredménye könnyen egy ugyanilyen maszatos gyermek lesz, akinek a természet adta illata nagyon hasonlít majd a miénkhez.

Zólyomi Zsolt
biologist PhD student, www.parfumvilag.hu chief editor

Kapcsolódó linkek

http://www.parfumvilag.hu












Legutóbbi cikkeink a rovatban

Az élmény lóháton érkezik

2024. szeptember 17.

A nagy nyári turnénk után ismét várjuk Önöket szeptember végétől Budapesten, a Kincsem Parkban a fedett és fűtött rendezvénycentrumunkba. Csoportos jegyek esetén jelentős kedvezményt tudunk adni.

Karácsonyi filmajánló

2018. december 23.

A karácsony, illetve az azzal járó készülődés az év legszebb időszaka. Most összegyűjtöttük azokat a filmeket, amelyek biztosan meghozzák az ünnepi hangulatot. Kellemes mézeskalács falatozós, forró teát kortyolgatós filmezést kívánunk Mindenkinek!

Ketrec

2018. október 15.

Programajánló: 2018. december 7. (péntek) 19 óra, Marczibányi téri Művelődési Központ.

Diákpolc a könyvtárban – csatlakozz Te is!

2018. május 2.

Majdnem két hete pakoltam ki az új könyveket az ajánlópolcra, azóta folyamatosan mondom az ismerőseimnek, hogy menjenek kölcsönözni, mert jókat raktam ki. A legtöbben persze nem tudják, miről is beszélek.

Túlélés Szarajevóban – barátság a háború idején

2017. március 1.

A Centropa Alapítvány szeretettel meghívja az érdeklődőket a Túlélés Szarajevóban – barátság a háború idején című kiállításának megnyitójára.