Mi | Kirándulások

Kirándulás Szlovákiába

2022. szeptember 25. | utolsó módosítás: 2022. szeptember 25., 19:22

× Ez a cikkünk több mint fél éve lett elhelyezve az oldalon. A tartalma azóta elavulhatott!

A 12.B osztály – pár diákkal kiegészülve – a tavalyi tanév végén ötnapos felvidéki osztálykirándulásra utazott. Az utat Bethlen Gábor Zrt. Határtalanul! pályázata, valamint a járvány miatti másfél éves tilalmak és lezárások enyhítése tette lehetővé. A mindig elhalasztott kirándulást már igen vártuk, hisz sokat készültünk rá, még a tiztedikes földrajz, majd a tizenegyedikes magyarórákon is.

Szállásunk Felsőerdőfalván, egy a Tátra oldalán fekvő, hangulatos, patakparti falucska panziójában volt. A lányok szobáiból gyönyörű kilátás nyílt a Magas-Tátrára. (A fiúk pedig, a szállásadó félelmét megcáfolva, nem törték rá az ajtót a lányokra.) A koszt finom volt, bár főzhettek volna változatosabban is.

Megmártózás a Csorba-tóban

Első nap az ipolytarnóci ősmaradványokat kerestük fel. Furcsa és vicces legendákat mesélt a vezetőnk, a madárfog-cápanyelvekről, a megkövesedett fatörzsről és az ősállatok lábnyomairól. Délután Fülek várába mentünk, s ennek történetével ismerkedtük meg.

A kirándulók

Vasárnap a Tátrát hódítottuk meg. Bár szemeztünk a villamossal és a lanovkával, a busztól gyalog meneteltünk a Tarpataki-vízesések mellett. Gyönyörű kilátópontok sorjáztak, itt-ott hófoltok is – ekkor még nem sejthettük, hogy utóbbiból még bőven fogunk látni. Az ebédszünetet ki étkezésre, ki sziklafalmászásra, ki hóangyalkázásra használta fel.

A késmárki fatemplomban

Délután, a Csorba-tónál kiderült, hogy az osztály csupa kemény magból áll. Az egyik további túrára ment, a Poprádi-tóhoz, mely kalandosnak bizonyult: hófoltokon csúszkáltunk, az útról letérve mocsaras terepen keltünk át. Egy másik kemény magot pedig nem tartott vissza a jéghideg víz, és úsztak egyet a Csorba-tóban.

A Szlovák Paradicsomban

Harmadik nap folytattuk a túrázást: ezúttal a Szlovák Paradicsomban. A Hernád szurdokvölgye fölé fémtálcákat rögzítettek, láncba kapaszkodva ezeken kell a folyó fölött végigmenni. Az időnkénti elcsúszások ellenére lelkesen meghosszabbítottuk az alaptúrát, majd megmásztuk a Tamásfalvi-kilátót. Délután Lőcsére, a Jókai és Mikszáth által megírt városba mentünk. A városka álmos és kissé lehangoló volt a regényhez képest, s temploma sem volt annyira érdekes, mint a másnapiak.

Szezám, tárulj - a Tátrában

Kedden Késmárkon kezdtük. Az evangélikus fatemplom, égszerűvé festett mennyezete és nagy orgonája ragadott leginkább meg, de fölkerestük a szomszédos templomban Thököly kuruc fejedelem sírját, valamint várát is. Miután a rendőrségre látogató osztálytársaink is kijelentek, utazhattunk tovább: de a szomszéd faluban, Nagyőrön rögtön meg is álltunk. A folyóparti park közepén álló kastély impresszionista képekkel volt teli, melyek jó része a Tátrát ábrázolta. Lublóra érkeztünkkor elkezdett esni. Jobb, mintha túra közben történt volna. Így igyekeztünk a várat árkádok alól és a kazamataszinten megnézni, és a skanzenben is inkább belülről néztük a házakat.

Nem volt ott a tábla, hogy tilos

Az utolsó nap a Dobsinai jégbarlanghoz sétáltunk fel. Teljesen összefagytunk a séta végére, mégis megérte a jégképződmények közti minden perc. Aztán az Andrássyak vadászkastélyába mentünk, melynek luxusa döbbenetesen elütött a tegnapi skanzen szegény szlovák házacskáitól. A kipreparált állatok, a múmia, a szamurájpáncél önmagában is érdekes lett volna, de a vezető jó történeteket is mesélt róluk. A parkban való ebédszünet után utunkat a Hernád völgyében folytattuk: mely itt azonban ronda, vasasan vörös színű volt, köszönhetően egy bányaszennyeződésnek. Fáradtan, de élményekben gazdagon értünk haza.

A kirándulás megvalósult Magyarország kormányának támogatásával.

Kirándulás Szlovákiába

Legutóbbi cikkeink a rovatban

Pályázatot hirdet az Apáczai Gimnázium Jubileumi Alapítvány

2024. február 13.

Az Apáczai Gimnázium Jubileumi Alapítvány pályázatot hirdet az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégiumának közössége számára. A pályázat tanulmányok, közösségi programok támogatására és szociális problémák megoldására is irányul.

Fülöp Benjámin a New York-i Carnegie Hall színpadán

2024. január 10.

A két ünnep között, 2023. december 28-án a New York-i Carnegie Hallban rendezték meg az American Protégé International Piano and Strings Competiton nemzetközi zenei verseny gálahangversenyét, amelyen fellépett Fülöp Benjámin iskolánk végzős, természettudományi tagozatos tanulója.

Tanulmányi ösztöndíj

2023. október 9.

Az Apáczai Gimnázium Jubileumi Alapítvány kuratóriuma pályázatot ír ki tanulmányi ösztöndíjra azon tanulók számára, akik a 2022/2023. tanévben a gimnázium diákjai voltak.

Pályázatot hirdet az Apáczai Gimnázium Jubileumi Alapítvány

2023. február 2.

Őszi túra a Gerecsében

2022. november 21.

2022. november 3-án az Apáczai Túrakör tagjaival a Gerecsében jártunk.