|
|
2008. március 19. | utolsó módosítás: 2020. szeptember 26., 02:36
2008. március 17-én 16 órakor kezdődő koszorúzáson Marton Jenőné tanárnő mondott beszédet az Apáczai szobor mellett. Ezt a beszédet most el lehet olvasni.
Iskolánk nemes hagyománya, hogy az Apáczai Napok nyitányaként megkoszorúzzuk névadónk, Apáczai Csere János szobrát. Ezen a mai ünnepi megemlékezésen szeretettel köszöntöm iskolánk igazgatóját, a megjelent tanárokat és diákokat. Külön szeretettel üdvözlöm testvériskolánk, a kolozsvári Apáczai Líceum tanárait és diákjait.
Megemlékezésemben nem az Enciklopédia polihisztor szerzőjéről, hanem a kiváló pedagógus Apáczairól szeretnék szólni. Pedagógiai gondolatai ma is iránymutatóak, betarthatóak és betartandóak. Az iskolaalapítókat és iskolafenntartókat kötelességeikre figyelmezteti. Tanácsokat ad a pedagógusoknak, a diákoknak a tudás gyönyörűségét ecseteli, és módszertani útmutatást ad a tudás megszerzéséhez. Felhívja a figyelmet az együttműködés szükségességére, hiszen, amint írja, az iskola a tanítók és tanulók rendezett társulása, akik az emberi életkörülmények szempontjából hasznos és szükséges ismereteket tanítanak és tanulnak.
Elsődleges fontosságúnak tartja a legmagasabb szinten oktató főiskolák létrehozását. Ezek az akadémiák nemzeti önbecsülésünket növelnék, külföldi elismertségünket megalapoznák. Hazai tehetséges diákjainknak nem kellene külföldre menniük a bölcsesség megszerzéséért, és ide jöhetnének tanulni külföldi diákok is, tandíjukból tovább fejleszthetnénk iskoláinkat.
A főiskolák eddigi humán tantárgyai teológia, retorika, grammatika mellé haladéktalanul be kell vezetni a természettudományos tárgyak oktatását írja, hiszen a Biblia sem érthető természettudományos ismeretek nélkül. Idézem: Megértheti-e valaki a Teremtés könyvét, aki nem kitűnő csillagász, fizikus vagy földrajztudós? Leírhatja-e valaki Salamon templomát, aki nem ért a technikához? Megvilágíthatja-e az égnek, a napnak és a felhőknek a földtől való távolságát, aki nem ért a geometriához?
A természettudományos képzés megalapozná egy magyar iparosréteg kialakulását is. A hazánkban dolgozó iparosok zömmel külföldiek, szerszámaik technikájuk külföldi találmányok.
Kiemelt jelentőséget tulajdonít a matematika oktatásának. Akiknek tehetségük van a számtanhoz, írja azok éles elméjűek minden más tudományág elsajátításában is. Ha pedig lassúbb és tompább felfogásúakat képeznek és gyakoroltatnak ebben a tárgyban, gyorsabb és élesebb felfogásúakká válnak. A tanároknak figyelniük kell a napról-napra születő változásokra, érdekes matematikai és természettudományi ismereteket kell előadniuk. A lehető legsűrűbben kell adni gyakorlásra szánt feladatokat.
Apáczai helytelennek tartja a magoltatást, a jelentéktelen részletek bifláztatását. A pedagógus csak azokat tanítsa, amelyek szükségesek, nehogy a nem szükségeseket tanítván a szükségeseket tanítványai ne tudják. A szükséges ismeretanyag elsajátítása viszont elengedhetetlen, hiszen amint írja logikusan gondolkodni, vitatkozni, érvelni csak a tudás birtokában lehet. A logikus gondolkodás tanít minden dolognak lényeges összefüggéseit megtalálni és megfelelően elrendezni.
Apáczai a fegyelmezésre is kitér. A fegyelmezés mindig gyengéd és szeretetteljes legyen tanácsolja.
S miket mond a diákoknak? Idézem néhány gondolatát: Mindig magas célt kell magunk elé kitűzni. Már maga az igyekezet is dicséretes, aki törekszik, mindent elér. Nem lehet derekas dolog, amihez fáradság nélkül juthatsz el. Ha mihez fogsz, és először nem sikerül, kétségbe ne essél! Ha valamit nem értesz, tüstént kérdezd tanítódat! A különböző tudományok kölcsönösen segítik egymást külön, egyiküket, senki sem értheti meg tökéletesen, csak ha egyúttal a többit is megtanulja. És ami szállóigévé vált: A tudomány gyökere keserű, gyümölcse pedig gyönyörűséges. Apáczai azt kívánja, hogy a diákok vidám szívvel élvezzék buzgóságuk és sokfelé kifejtett munkásságuk édes gyümölcsét.
Ha végiggondoljuk Apáczai pedagógiai gondolatait, érezhetjük, nagy megtiszteltetés és komoly felelősség a róla elnevezett iskolában dolgoznunk, az ő szellemi útmutatása alapján.
Marton Jenőné
2024. december 21.
Felemelő napon vagyunk túl. 2024. december 18-án, szerdán, 3 hétnyi rengeteg munka után, átadtuk a 116 dobozt az iskolásoknak, és az 54 csomagot az óvodásoknak.
2024. november 19.
Ünnepelni gyűltek össze a Disputakör Egyesület tagjai az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégiumban 2024. november 8-10. között. A számozott versenyek 25 évvel ezelőtt kezdődtek, azelőtt pedig számozatlanul 1994 óta folynak országos bajnokságok, ahol pro és kontra érveket felsorakoztatva vitáznak a csapatok egy tételmondatról.
2024. október 23.
Az október 23-ai megemlékezés lezárására egy fotó-összeállítással készült a 10.A osztály. Nagy jelentőségű helyszínekről, illetve az iskolánkhoz közeli utcákról, terekről gyűjtöttek össze akkori és mostani képeket. A 2024-ben készült képeket készítette: Göncz Rézi Borka.
2024. október 15.
Raszler György tanár úr a német-magyar művészeti projekt kiállításmegnyitójára írt szövegét alább olvashatjuk.
2024. október 13.
Múlt héten lezajlott egy cserediák program, melynek keretében 15 német diák utazott országunkba, Rimbach városából. A németek tanára (Gabriel Grüss) által nyert EU-s pályázatnak köszönhetően 1 hetet töltöttek itt és alkottak közösen az apáczais tanulókkal. Az átaluk készített művek a 3. emeleten kerültek kiállításra, Közös európai értékeink címmel.