|
|
2019. július 31. | utolsó módosítás: 2020. szeptember 26., 02:36
Az Álarc mögött élmény- és alkotásközpontú, komplex tehetséggondozó program célja az volt, hogy olyan tehetséges diákokat fejlesszünk, akik a korábbi években már foglalkoztak szín- és/vagy táncművészettel. Továbbá fontos volt, hogy a programban résztvevőket csoporttá, közösségé formáljuk, a bennük lévő tehetséget minél inkább kibontakoztassuk. A tánc, a mozgás segítségével megtanítsuk nekik testük tudatos használatát a színpadon is.
Az Álarc mögött program tematikáját az életkori problémáik határozták meg, a kapcsolatok (családi, szerelmi viszonyok stb.), és a másik igen fontos téma az internetfüggőség. Törekedtünk arra, hogy a vegyesen legyenek a csoportokban a motivált tehetségek és a rejtőzködő tehetségek.
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
Az első félévben az ön- és társismeret volt a hangsúlyosabb. Továbbá különböző drámás eszközökkel, gyakorlatokkal az iskolai bántalmazás megelőzésére és a bántalmazást elutasító csoportnorma kialakítására hívtuk fel a diákok figyelmét. A dramatikus tevékenységek során pedig a csoport alakulása, a csoportdinamika is jól megfigyelhető volt, és közben egyre többet tudtunk meg az egyes diákok személyiségéről, családon belüli helyzetéről. Ami segítséget nyújtott a Rúzs című darab színpadra állításában is, hiszen ezek alapján osztottuk ki a szerepeket is.
A második félévben, januártól kezdődött a közös munka aktívabb fázisa, amikor megkezdődött A Rúzs című darab próbafolyamata. A szövegkönyvet már a téli szünet előtt kiosztottuk, így volt idejük ismerkedni a darabbal. Az olvasópróbát követően a szerepük mellé, háttérdolgozói feladatot is kaptak, így az ügyelő, súgó, látványterv, kellék, jelmez stb. tovább fejlesztették kreativitásukat.
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
A testi és kinesztetikus készségeiket pedig Bakó Gábor koreográfus fejlesztette, munkáját Szigethy Norbert, táncos segítette. A csoport tagjainak meg kellett tanulni az instrukciók követését, azok jelentését, a színpadi kifejezőeszközök árnyalt és tudatos használatát. Ennek köszönhetően jelentősen nőtt az önismereti és kooperációs képességük.
A program kritériuma között szerepelt, hogy legfeljebb 20 fő vonható be a programba, így a tanéven átívelő, több mint 60 órás programba, szeptemberben összesen 20 tehetséget, illetve tehetségígéretet válogattunk be.
A diákok közül a legfiatalabb 12 éves volt, míg a legidősebb 15 évesen kezdte el a programot. Októberben 3 fiú, és 17 lány részvételével kezdődött a közös munka, amiből az év során volt lemorzsolódás, így 18 fővel (2 fiú és 16 lány) mutattuk be a Rúzs című előadást.
A tehetség lehetőség, prediszpozíció, amely egyéni környezeti ingerek által mobilizálódik.
A program egyik legmeghatározóbb része a 2019. május 25-27-ig tartó, 3 napos tehetséggondozó tábor volt Bernecebarátiban, a Domszky Pál Matracszálláson. A bemutató előtt egy igazán koncentrált munka vette kezdetét. A táborban állt össze igazán a darab. Az 1. napon átbeszéltük, hogy ki, hol tart a háttérdolgozói feladatával, ill. kinek, milyen segítségére van szüksége, milyen technikai, tárgyi eszközöket kell biztosítanunk az előadás megvalósulásához. Ezután tartottunk egy főpróbát, kisebb megállásokkal, melyet hosszabb megbeszélés követett. Az estét közös énekléssel és tánccal zártuk. A 2. napon már délelőtt megkezdtünk a részpróbákat. A jelenetek nagy része páros munkát követelt, így szinte mindenki tudott párhuzamosan próbálni a drámatanárok segítségével. A községben gyorsan híre ment, hogy színjátszók vannak a Matracszálláson, így az esti főpróbán már nézők is voltak. Ami nagyon hasznos volt, hiszen visszajelzést kaphattunk a munkánkról. Pihenésképpen tábortüzet raktunk, énekeltünk, beszélgettünk. Az utolsó napunkon a darab problémás, hiányos részein dolgoztunk. Érdekes élmény volt, mert a Börzsönyben nem, vagy alig volt térerő. Azt figyeltük meg, hogy közösségé formálódtak, így egyáltalán nem hiányzott nekik az internet.
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
A program eredményeként 2019. június 11-én mutattuk be a Rúzs című kortárs, svéd darabot az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnáziumában a szülőknek és hozzátartozóknak. A darab a 12-16 éves korosztály életkori problémájára reflektál. Témája a családon belüli problémák, a válás, az elmagányosodás, az első szerelem. A szerepek kiosztásánál figyelembe vettük, hogy kinek, melyik karakter eljátszása, vele való azonosulása lehet terápiás jellegű. A programot ezért is neveztük el Álarc mögött-nek, hiszen a darabban szereplők is álarcot viselnek, szerepet játszanak, ami nem egyezik a valós énükkel. Célunk volt, hogy a tehetségek ledobják az álarcot, kijátsszák magukból a problémáikat. A darab része volt két táncbetét és közös dal is. A közös ének és tánc segítségével egy másik nyelven tudnak fogalmazni, ami feloldódást jelent számukra. A csoport tagjai nagyon különböző anyagi és családi helyzetűek voltak, de a kulturális különbségek eltűntek a színpadon.
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
A szülőkkel a 4 órás interaktív csoportos foglalkozást az előadás napján tartottuk meg. 2019. június 11-én az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnáziumban. A bemutató előtt és után az előadás problematikáját dolgoztuk fel. A szülőktől nagyon pozitív visszajelzést kaptunk már évközben és a tábor után is, de az előadás után megfogalmazták, hogy milyen nagymértékű fejlődést vettek észre a gyermekükön. A tehetséggondozó programnak köszönhetően többen párhuzamosan, máshol is elkezdtek színjátszó szakköre vagy táncra járni.
A 2 perces kisfilmet nagyrészt a tábori élményekből vágtuk össze. De többekkel készült interjú az egész éves programról, illetve annak hatásáról.
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról
A program foglalkozásvezetői: Benkő Nóra, színész, drámapedagógus, és Tóth Cecília, drámapedagógus
A programról olvashatnak még:
http://www.vous.hu/hir/20190626-alarc-mogott-tehetseggondozas-a-muveszet-elsodro-erejevel
http://sport4you.hu/2019/06/27/lepesrol-lepesre-a-tanc-szerepe-a-tehetseggondozasban
http://www.vous.hu/hir/20190627-lepesrol-lepesre-a-tanc-szerepe-a-tehetseggondozasban
A program támogatói:
2025. június 20.
2025. május 31-től június 6-ig 45 diákunk vett részt 5 különböző évfolyamról (7-11. évfolyam) az ausztriai Salzkammergut régiójában megszervezett német nyelvi táborban. A tábor célja az volt, hogy lehetőséget nyújtsunk diákjainknak arra, hogy anyanyelvi környezetben gyakorolhassák a német nyelvet, valamint életszerű szituációk és anyanyelvi tanárok által megtartott tanórák révén fejlesszék nyelvtudásukat. A nyelvfejlesztés mellett szerettük volna, hogy kulturális tekintetben is élményeket szerezzenek diákjaink, így a programok megszervezésekor ezt a szempontot is figyelembe vettük.
2025. június 24.
Az idei terepgyakorlat során a Tátra varázslatos világába nyertünk bepillantást. Szlovákia és Lengyelország határvidékén, a Tátrai és a Pieninek Nemzeti Parkok területén végeztünk terepi megfigyeléseket és vizsgálatokat. Szállásunk a festői Poronin településen, a barátságos Willa Anna Panzióban volt, a Zakopanéhoz közeli hegyek ölelésében.
2025. június 20.
A 2024/2025-ös tanévben először került megszervezésre egy kirándulás Ausztriába a németet tanuló diákok számára. A kiránduláson részt vett diákoknak nemcsak az osztrák városokban adatott lehetőségük a nyelv gyakorlására, hanem délutáni tanfolyam keretében is gyakorolhattak.
2025. június 12.
A Pamela Anderson Band 2025. június 11-i koncertje képekben.
2025. június 4.
A Nemzeti Összetartozás Napja az 1920-as trianoni békeszerződés aláírásának évfordulójára emlékező nemzeti emléknap. Június 4-ét, az 1920-as trianoni békediktátum napját az Országgyűlés a Nemzeti Összetartozás melletti tanúságtételről szóló 2010. évi XLV. törvényben nyilvánította a Nemzeti Összetartozás Napjává.