Tízórai | Aktuális témák

Földrajz olimpia Kiotóban

2013. augusztus 22. | utolsó módosítás: 2020. szeptember 26., 02:35

× Ez a cikkünk több mint fél éve lett elhelyezve az oldalon. A tartalma azóta elavulhatott!

2013. július 30. és augusztus 5. között rendezték meg a 10. iGeo nemzetközi földrajz diákolimpiát. A négyfős magyar csapatban ketten is voltunk az Apáczaiból: Dürr Miklós (11.A) és én, Kelemen Bendegúz. A verseny három fordulóból áll, és a teljes verseny angolul zajlik.

Július 29-én, hétfőn reggel indultunk Ferihegyről, Amszterdami átszállással repültünk Oszakába. Itt már kedd délelőtt volt, amikor megérkeztünk a Heian no Mori hotelbe. Mikivel tettünk egy gyors sétát a környéken, megnéztük a Kamo folyót, és már ekkor láttuk, hogy rengeteg templom van a környéken. A szállodánk mellett közvetlen volt is egy kis szentély egy japánkert közepén, láthattuk, hogy a helyiek munkából hazafelé beugranak egy szertartásos kézmosásra, harangrázásra, imádkozásra.

A szálloda melletti templom a nyulakhoz szólt;
kis kerémianyulak a kertben

Másnap, szerdán volt a verseny első fordulója, az írásbeli teszt, mely Mikinek kiemelkedően jól sikerült. Ezután a következő napi terepi feladat kapcsán tettünk egy városnézés jellegű sétát a Kiotót ellátó vízvezetékrendszerhez és megtekintettük a Biwako csatornát, amivel Japán legnagyobb tavából, a Biwa tóbót hozzák a vizet Kiotóba.

Városnézés a terepi fordulóra készülés jegyében:
riska Kiotó utcáján (forrás: iGeo Facebook-oldala)

Csütörtökön jött a terepi forduló első része: metróval utaztunk a Fushimi nevű városrészbe, ahol a víz felhasználását kellett vizsgálnunk. A városrész az egyik legfontosabb szakéfőző központ, a verseny közben betértünk egy szakémúzeumba is. A verseny után a városrész Otesuji passzázsán ebédeltünk és vásároltunk, azután megnéztük a közeli Gokonomiya templomot.

Tesióra japán módra

Otesuji passzázs

Másnap a terepi forduló második része következett, ezt a hotelben írtuk meg: fejlesztési tervet kellett adnunk az azelőtt látott városrészre, a vízfelhasználást szem előtt tartva. Délután minden csapat kapott helyi diáklányokat, akik megtanítottak minket origamizni és leírták nekünk fonetikusan a Sukiyaki című dalt, melyet másnap este kellett elénekelnünk. Este következett a poszterek bemutatása: minden országnak kellett készülnie egy poszterrel, melynek témája a „hagyományos bölcsesség és a modern tudomány a Föld jövőjéért”. A posztereket és az előadásokat díjazták is, és a magyar csapat Kazahsztán után második lett!

Helyi diáklányoktól tanultunk origamizni

Egy gésa szobra a városban

Szombat reggel az utolsó forduló, a multimédia teszt került sorra, majd a héten egyedüli alkalommal szabad városnézés következett. Megkaptuk a már ismert kísérőinket, és megnéztük a kiotói központi pályaudvar illusztris épületét, majd elmentünk a tradicionális Gion városrészbe. Gion fantasztikus volt, az utcái az ezeréves város hangulatát idézték, és láttunk egy igazi gésát is. Megnéztük a várost övező hegyek lábánál fekvő egyik templomot, és gyönyörű japánkertek között sétáltunk. Ezután a kulturális est következett: minden ország bemutatott egy-egy népviseletet, majd közösen elénekeltük az előző nap megtanult Sukiyakit.

Park Gionban

Feljáró egy gioni templomhoz

Vasárnap egész napos kirándulást szerveztek a Kiotó melletti hegyen lévő Enrjakudzsi templomkomplexumba. A hegy annyira meredek volt, hogy a közel félórás buszúton többen rosszul lettek, de megérte, fantasztikus kilátás nyílt a Biwa tóra és az erdő gyönyörű volt. Egy erdei úton jártuk végig a templomokat, először a keleti, majd a nyugati pavilont néztük meg. A nyugati épületrészben egy megállás nélkül imádkozó buddhista szerzetest láttunk, itt is megmutatkozott, hogy a japánok mennyire komolyan veszik a vallásukat. Ezután leereszkedtünk a Biwa tóhoz és a tó múzeumát tekintettük meg, ahol végigvették a keletkezését és az élővilágát, majd az emberi felhasználásait. A múzeum része egy hatalmas akvárium, ahol a tó élőlényeit mutatták be, érdekes, hogy több vízi bogárfaj is él itt.

Enrjakudzsi, Keleti pavilon

Este került sor az eredményhirdetésre: Dürr Miklós 24. hellyel ezüstérmes lett, és még egy ezüstéremmel (Szuda Ágnes révén) a magyar csapat eddigi legjobb szereplését hozta, összesítésben a kilencedikek lettünk!

Mikivel a kiotói pályaudvaron,
háttérben a Kyoto Tower adótorony

Kelemen Bendegúz

Legutóbbi cikkeink a rovatban

Az ART-napok első napja

2024. március 11.

A három ELTE gyakorló gimnázium közös rendezvénysorozata az ART-napok. Az első nap eseményei az Apáczaiban zajlottak.

Márciustól robotika szakkör indul az ELTE Informatikai Karán

2024. február 27.

Az ingyenes szakkörre 7-10. osztályos tanulók jelentkezését várják.

Ilyen volt a szalagavató bál

2024. február 5.

A 2024-es szalagavató szerintem a teljes végzős évfolyam egyik legmeghatározóbb eseménye. Én a D osztályba járok, és szerintem sokunk nevében mondhatom, hogy igazán megkoronáztuk ezt a majdnem 6 évet. Csodálatos este van mögöttünk!