|
|
2011. április 13. | utolsó módosítás: 2020. október 5., 13:55
Az Apáczai Napok keretében mihelyst meghirdették e programot, mondanom sem kell, már aznap minden szabad hely megtelt. Pénteken reggel 9-kor a gyors teremrendezés után megérkeztek az előadók, elfoglaltuk a helyünket, s kíváncsian várakoztunk, vajon mi fog történni.
Többünk fejében már biztos megfordult az a gondolat, hogy Vajon mit tudnék tenni, ha egy családtagom eszméletét vesztve feküdne a földön a légzés legapróbb jelei nélkül?. Megfelelő kiképzés hiányában nem sokat, viszont e tudás birtoklásával az ember hihetetlen csodákra lehet képes.
Az első percekben rögvest előkerült a gyakorlatra használt bábu és az én kedvencem (cikk írója) a báb süni, ami a veszélyt szimbolizálta a gyakorlatban. Bemutatkozás után egy tesztet kellett kitöltenünk az újraélesztésről, ami kinek így, kinek úgy sikerült, hisz' ez még többünknek újat jelentett. Ismertették a fő alapelveket, mik aranyszabályként érvényesülnek, eljátszották részletesen azt a nagyon tipikus szituációt, hogy hogyan kezdjünk bele egy szakszerű, mégis laikusoknak roppant egyszerűen alkalmazható újraélesztésbe. Hogy valójában mit is kell ilyenkor tenni? A helyszíni veszélyeket elhárítani, nehogy bárkinek is baja essen (a süni esete), mentőt hívni, s szabad légzőnyílásokat biztosítani, majd a 30 mellkas kompressziót és a 2 befúvást kell elvégezni. Siker esetén a stabil oldalfekvés a következő és egyben legfontosabb lépés. Kívülállóként ámításnak tűnhet az egész, viszont mind tökéletesen elvégezhető, így aztán nagyobb baj már nemigen lehet. :)
Péter-Szabó Hajnalka (és évfolyamtársa,
V. éves orvostanhallgatók): Életmentő tanfolyam
Két gyakorlatban volt részünk, az egyik maga az újraélesztés főbb lépései, a másik a stabil oldalfekvésbe helyezés (az utóbbit a párunkon próbáltuk) s bemutatták az automata külső defibrillátort (AED), ami az iskola épületében is megtalálható.
A végére tervezett tesztet (ami ugyanaz volt, mint amit legelőször töltöttünk ki) megírtuk befejezésképpen, felmérve tudásunk gyarapodását, s egy kötetlen beszélgetés keretében rövidesen elbúcsúztunk tőlük. Évente több mint 700.000 keringésmegállás történik szerte Európában, az ezt túlélők aránya elenyésző. Fontosnak tartom azt, hogy minél több emberrel együtt tudnánk tenni ellene, s sajátítanánk el a módszert, hiszen a szívmegállást követő 1-2 percen belül megkezdett újraélesztés és defibrillálás több mint 60%-os túlélést jelenthet egy ember számára. Köszönöm, hogy ott lehettem!
2024. december 21.
Felemelő napon vagyunk túl. 2024. december 18-án, szerdán, 3 hétnyi rengeteg munka után, átadtuk a 116 dobozt az iskolásoknak, és az 54 csomagot az óvodásoknak.
2024. november 19.
Ünnepelni gyűltek össze a Disputakör Egyesület tagjai az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégiumban 2024. november 8-10. között. A számozott versenyek 25 évvel ezelőtt kezdődtek, azelőtt pedig számozatlanul 1994 óta folynak országos bajnokságok, ahol pro és kontra érveket felsorakoztatva vitáznak a csapatok egy tételmondatról.
2024. október 23.
Az október 23-ai megemlékezés lezárására egy fotó-összeállítással készült a 10.A osztály. Nagy jelentőségű helyszínekről, illetve az iskolánkhoz közeli utcákról, terekről gyűjtöttek össze akkori és mostani képeket. A 2024-ben készült képeket készítette: Göncz Rézi Borka.
2024. október 15.
Raszler György tanár úr a német-magyar művészeti projekt kiállításmegnyitójára írt szövegét alább olvashatjuk.
2024. október 13.
Múlt héten lezajlott egy cserediák program, melynek keretében 15 német diák utazott országunkba, Rimbach városából. A németek tanára (Gabriel Grüss) által nyert EU-s pályázatnak köszönhetően 1 hetet töltöttek itt és alkottak közösen az apáczais tanulókkal. Az átaluk készített művek a 3. emeleten kerültek kiállításra, Közös európai értékeink címmel.