Tízórai | Aktuális témák

. . . - - - . . .

„Jeget kértem, de ez mégis csak nevetséges” – 100 éve süllyedt el a Titanic


A cikket más oldalakon is meg tudod osztani a linkjének bemásolásával.
A cikk linkje:


Az új általános adatvédelmi rendelet (GDPR) és az EU bíróság 2019. július 29-i döntése következményeként megszüntetjük a cikkek oldalunkról engedélyezett közösségi oldalakon történő megosztásának lehetőségét. Természetesen a cikk linkjének bemásolásával ezt továbbra is meg lehet tenni bármelyik közösségi oldalon.
2012. április 16. | utolsó módosítás: 2016. február 8., 17:06
Ez a cikkünk több, mint fél éve lett elhelyezve az oldalon.
A tartalma azóta elavulhatott!

Száz éve, 1912. április 14-én éjfél előtt nem sokkal ütközött jéghegynek, majd alig több mint két és fél órával később, 1912. április 15-én hajnali 2.20-kor nyelte el a hullámsír az elsüllyeszthetetlennek tartott Titanicot, minden idők talán legismertebb tengerjáróját. A gőzösnek napra pontosan ma száz éve, hogy meg kellett volna érkeznie New Yorkba.

Az Apáczai épületének 100. születésnapjára emlékeztünk a hétvégén, 2012. április 14-én és 15-én. De pont ezeken a napokon 100 évvel korábban történt valami nagyon rettenetes dolog: elsüllyedt a Titanic nevű tengerjáró hajó az első útján, fedélzetén 2200 utassal. Mindössze 700 ember élte túl a katasztrófát. A hajó roncsa az óceán fenekén fekszik azóta is, két darabban, 3800 méter mélyen.


. . . - - - . . .

A Royal Mail Ship Titanic brit utasszállító gőzhajót, mely egyike volt a három Olympic-osztályú hajónak (Olympic, Brittanic (a Titanic katasztrófájáig Gigantic volt a neve) és a Titanic), 1911. május 31-én bocsátották vízre. 1912. április 10-én futott ki Southamptonból a franciaországi Cherbourg-ba, innen az ír Queenstownba, majd az Atlanti-óceánon át New Yorkba az első és egyben utolsó útjára. A hajó kapitánya a White Star Line gőzhajózási társaság rangidős kapitánya, Edward John Smith volt.


. . . - - - . . .

A Titanic az útja során több jégjelentést is kapott, amelyek érthetetlen okból kifolyólag nem jutottak el a parancsnoki hídig. A kapitány rutinos hajósként számított a veszélyes zónára, ennek ellenére mégsem csökkentette a sebességüket. Talán azért nem, hogy időben, 1912. április 16. 17 óráig New Yorkba érjenek. Ennek az időlimitnek állítólag a magyarázata az, hogy így az aznapi újságok még beszámolhattak volna a hajó kikötéséről.


. . . - - - . . .

Frederick Fleet volt az őrszem 1912. április 14-én éjjel. Az ő feladata volt figyelni az óceánt. Nem volt látcsöve, csak a látására hagyatkozhatott. Állítólag nem segített volna semmit a látcső, mert a hideg és a szél miatt nem tudta volna használni. Fleet 23.40-kor jéghegyet vett észre a sötét éjszakában, majd félreverte a vészharangot. William Murdoch első tiszt ekkor parancsot adott a hátramenetbe kapcsolásra és az egyidejű balra fordulásra. Szakértők úgy vélik, hogy ez a két utasítás – így, egyben – rontott az esélyeken. A hajó oldalát végül végigkarcolta a jéghegy.

John Jacob Astor IV, az akkori világ leggazdagabbnak vélt embere állítólag az ütközés pillanatában a bárban volt, és a következőket mondta: „Jeget kértem, de ez mégis csak nevetséges”. Astor is a hajón pusztult, miután átadta a helyét a mentőcsónakban egy idegen nőnek, és a süllyedő Titanicon maradt.


. . . - - - . . .

Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a hajót nem menti meg semmi a végtől, ezért leadták az S.O.S. vészjelzést (ti-ti-ti-tá-tá-tá-ti-ti-ti, vagy . . . - - - . . .). Megkezdték az utasok mentőcsónakokba terelését és a mentőmellények kiosztását. Először csak a gyerekek és a nők szállhattak be, majd a végén, ha még volt hely, jöhettek a férfiak is. Az első mentőcsónakot éjfél után 45 perccel engedték vízre. Sok csónakban lett volna még bőven hely, de eluralkodott a pánik az utasokon. A mentés közben rakétákat lőttek fel, amit a közelben tartózkodó Californian nevű hajónak észlelnie kellett volna. Akár észlelték, akár nem, nem segítettek. Közben az utolsó csónak is a vízre került 2.05-kor.


. . . - - - . . .

A vészjeleket a Royal Mail Ship Carpathia gőzös vette, és a Titanic segítségére sietett. (Tragikus párhuzam a két hajó között, hogy az I. világháború vége felé német tengeralattjáró-támadás következtében a Carpathia is elsüllyedt, szintén két és fél óra alatt.) Sajnos túl messze voltak ahhoz, hogy időben érkezzenek.

1912. április 15-én 2.20-kor a Titanic kettétörve a hullámsírba merült.

A Carpathia jó egy órával a Titanic elsüllyedése után érkezett meg. Rögvest elkezdték a túlélők kimentését, de a hideg víz miatt a vízbe esett utasok többsége kihűlt. A mentést a hajó orvosa, a magyar származású Dr. Lengyel Árpád vezette. 1912. április 18-án az esti órákban futottak be New York kikötőjébe. Esett.

Egy hajó, 2200 utas. És egy jéghegy, amely 1500 ember halálát követelte. 100 éve fekszik az Atlanti-óceán fenekén 3800 méter mélyen, két, egymástól 600 méter távolságra lévő darabban. A tragikus végzet azóta is az ember természettel szembeni arroganciájának feledhetetlen példája…

RMS Titanic

Hajótípus: óceánjáró
Üzemeltető: White Star Line
Hajóosztály: Olympic-osztály
Építő: Harland és Wolff hajóépítő üzem
Ára: 7.500.000 $ (korabeli érték)

Megrendelés: 1908. július 31.
Építés kezdete: 1909. március 31.
Vízrebocsátás: 1911. május 31.
Szolgálatba állítás: 1912. április 10.
Szolgálat vége: 1912. április 15. (É 41° 43' 32", NY 49° 56' 49")

Vízkiszorítás:
  üresen: 52.934 tonna
  szerkezeti: 53.149 tonna
  teljes terhelés: kb. 61.000 tonna
Hossz: 269 méter
Szélesség: 28 méter
Árbocmagasság: 56 m
Merülés: 10,5 m
Hajtómű: 29 gőzkazán, összesen 50.000 LE (36,5 MW)
Két négyhengeres gőzgép, 2×16.000 LE (2×12 MW) a két külső hajócsavarhoz
Egy alacsony nyomású gőzturbina, 18.000 LE (13,5 MW) a középső hajócsavarhoz
Összesen 50.000 LE (37 MW)
Három bronz hajócsavar, két háromágú szélső és egy négyágú középső
Sebesség: 34,6 km/h (23 csomó)

Legénység: 860 fő
Férőhelyek száma: 3547 fő
  első osztályon: 416 fő
  másodosztályon: 162 fő
  harmadosztályon: 262 fő

(Forrás: Wikipédia)

Tóth Attila

Az új általános adatvédelmi rendelet (GDPR) és az EU bíróság 2019. július 29-i döntése következményeként megszüntetjük a cikkek oldalunkról engedélyezett lájkolásának lehetőségét. Természetesen a cikkek linkje a közösségi oldalakon belül lájkolható.



A legfrissebb cikkek a rovatban

Arany a Dürer Versenyen

2020. február 7. és 9. között került megrendezésre Miskolcon a Dürer Verseny, ahonnan aranyat hozott a Szent István Gimnázium és az Apáczai közös csapata.

Szalagavató bál 2020

Képek szöveg nélkül.

Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny eredménye

Elérhetők az Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny eredményei.

Ilyen volt 2019 második fele

Képekben 2019 őszi féléve.

Ilyen volt 2019 első fele

Képekben 2019 tavaszi féléve.

MERIDIÁN – az apáczaisok hírportálja
KÖZÖSSÉGI OLDALAINK:

 Facebook
 Twitter
 Instagram
 YouTube
ALMA MATER:


Impresszum | Médiaajánlat | Jogok | Adatvédelem | Technikai háttér
2002-2020 MERIDIÁN. Minden jog fenntartva. A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a készítők engedélyével lehetséges.