Tízórai | Aktuális témák

. . . - - - . . .

„Jeget kértem, de ez mégis csak nevetséges” – 100 éve süllyedt el a Titanic


A cikket más oldalakon is meg tudod osztani a linkjének bemásolásával.
A cikk linkje:


Az új általános adatvédelmi rendelet (GDPR) és az EU bíróság 2019. július 29-i döntése következményeként megszüntetjük a cikkek oldalunkról engedélyezett közösségi oldalakon történő megosztásának lehetőségét. Természetesen a cikk linkjének bemásolásával ezt továbbra is meg lehet tenni bármelyik közösségi oldalon.
2012. április 16. | utolsó módosítás: 2016. február 8., 17:06
Ez a cikkünk több, mint fél éve lett elhelyezve az oldalon.
A tartalma azóta elavulhatott!

Száz éve, 1912. április 14-én éjfél előtt nem sokkal ütközött jéghegynek, majd alig több mint két és fél órával később, 1912. április 15-én hajnali 2.20-kor nyelte el a hullámsír az elsüllyeszthetetlennek tartott Titanicot, minden idők talán legismertebb tengerjáróját. A gőzösnek napra pontosan ma száz éve, hogy meg kellett volna érkeznie New Yorkba.

Az Apáczai épületének 100. születésnapjára emlékeztünk a hétvégén, 2012. április 14-én és 15-én. De pont ezeken a napokon 100 évvel korábban történt valami nagyon rettenetes dolog: elsüllyedt a Titanic nevű tengerjáró hajó az első útján, fedélzetén 2200 utassal. Mindössze 700 ember élte túl a katasztrófát. A hajó roncsa az óceán fenekén fekszik azóta is, két darabban, 3800 méter mélyen.


. . . - - - . . .

A Royal Mail Ship Titanic brit utasszállító gőzhajót, mely egyike volt a három Olympic-osztályú hajónak (Olympic, Brittanic (a Titanic katasztrófájáig Gigantic volt a neve) és a Titanic), 1911. május 31-én bocsátották vízre. 1912. április 10-én futott ki Southamptonból a franciaországi Cherbourg-ba, innen az ír Queenstownba, majd az Atlanti-óceánon át New Yorkba az első és egyben utolsó útjára. A hajó kapitánya a White Star Line gőzhajózási társaság rangidős kapitánya, Edward John Smith volt.


. . . - - - . . .

A Titanic az útja során több jégjelentést is kapott, amelyek érthetetlen okból kifolyólag nem jutottak el a parancsnoki hídig. A kapitány rutinos hajósként számított a veszélyes zónára, ennek ellenére mégsem csökkentette a sebességüket. Talán azért nem, hogy időben, 1912. április 16. 17 óráig New Yorkba érjenek. Ennek az időlimitnek állítólag a magyarázata az, hogy így az aznapi újságok még beszámolhattak volna a hajó kikötéséről.


. . . - - - . . .

Frederick Fleet volt az őrszem 1912. április 14-én éjjel. Az ő feladata volt figyelni az óceánt. Nem volt látcsöve, csak a látására hagyatkozhatott. Állítólag nem segített volna semmit a látcső, mert a hideg és a szél miatt nem tudta volna használni. Fleet 23.40-kor jéghegyet vett észre a sötét éjszakában, majd félreverte a vészharangot. William Murdoch első tiszt ekkor parancsot adott a hátramenetbe kapcsolásra és az egyidejű balra fordulásra. Szakértők úgy vélik, hogy ez a két utasítás – így, egyben – rontott az esélyeken. A hajó oldalát végül végigkarcolta a jéghegy.

John Jacob Astor IV, az akkori világ leggazdagabbnak vélt embere állítólag az ütközés pillanatában a bárban volt, és a következőket mondta: „Jeget kértem, de ez mégis csak nevetséges”. Astor is a hajón pusztult, miután átadta a helyét a mentőcsónakban egy idegen nőnek, és a süllyedő Titanicon maradt.


. . . - - - . . .

Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a hajót nem menti meg semmi a végtől, ezért leadták az S.O.S. vészjelzést (ti-ti-ti-tá-tá-tá-ti-ti-ti, vagy . . . - - - . . .). Megkezdték az utasok mentőcsónakokba terelését és a mentőmellények kiosztását. Először csak a gyerekek és a nők szállhattak be, majd a végén, ha még volt hely, jöhettek a férfiak is. Az első mentőcsónakot éjfél után 45 perccel engedték vízre. Sok csónakban lett volna még bőven hely, de eluralkodott a pánik az utasokon. A mentés közben rakétákat lőttek fel, amit a közelben tartózkodó Californian nevű hajónak észlelnie kellett volna. Akár észlelték, akár nem, nem segítettek. Közben az utolsó csónak is a vízre került 2.05-kor.


. . . - - - . . .

A vészjeleket a Royal Mail Ship Carpathia gőzös vette, és a Titanic segítségére sietett. (Tragikus párhuzam a két hajó között, hogy az I. világháború vége felé német tengeralattjáró-támadás következtében a Carpathia is elsüllyedt, szintén két és fél óra alatt.) Sajnos túl messze voltak ahhoz, hogy időben érkezzenek.

1912. április 15-én 2.20-kor a Titanic kettétörve a hullámsírba merült.

A Carpathia jó egy órával a Titanic elsüllyedése után érkezett meg. Rögvest elkezdték a túlélők kimentését, de a hideg víz miatt a vízbe esett utasok többsége kihűlt. A mentést a hajó orvosa, a magyar származású Dr. Lengyel Árpád vezette. 1912. április 18-án az esti órákban futottak be New York kikötőjébe. Esett.

Egy hajó, 2200 utas. És egy jéghegy, amely 1500 ember halálát követelte. 100 éve fekszik az Atlanti-óceán fenekén 3800 méter mélyen, két, egymástól 600 méter távolságra lévő darabban. A tragikus végzet azóta is az ember természettel szembeni arroganciájának feledhetetlen példája…

RMS Titanic

Hajótípus: óceánjáró
Üzemeltető: White Star Line
Hajóosztály: Olympic-osztály
Építő: Harland és Wolff hajóépítő üzem
Ára: 7.500.000 $ (korabeli érték)

Megrendelés: 1908. július 31.
Építés kezdete: 1909. március 31.
Vízrebocsátás: 1911. május 31.
Szolgálatba állítás: 1912. április 10.
Szolgálat vége: 1912. április 15. (É 41° 43' 32", NY 49° 56' 49")

Vízkiszorítás:
  üresen: 52.934 tonna
  szerkezeti: 53.149 tonna
  teljes terhelés: kb. 61.000 tonna
Hossz: 269 méter
Szélesség: 28 méter
Árbocmagasság: 56 m
Merülés: 10,5 m
Hajtómű: 29 gőzkazán, összesen 50.000 LE (36,5 MW)
Két négyhengeres gőzgép, 2×16.000 LE (2×12 MW) a két külső hajócsavarhoz
Egy alacsony nyomású gőzturbina, 18.000 LE (13,5 MW) a középső hajócsavarhoz
Összesen 50.000 LE (37 MW)
Három bronz hajócsavar, két háromágú szélső és egy négyágú középső
Sebesség: 34,6 km/h (23 csomó)

Legénység: 860 fő
Férőhelyek száma: 3547 fő
  első osztályon: 416 fő
  másodosztályon: 162 fő
  harmadosztályon: 262 fő

(Forrás: Wikipédia)

Tóth Attila

Az új általános adatvédelmi rendelet (GDPR) és az EU bíróság 2019. július 29-i döntése következményeként megszüntetjük a cikkek oldalunkról engedélyezett lájkolásának lehetőségét. Természetesen a cikkek linkje a közösségi oldalakon belül lájkolható.



A legfrissebb cikkek a rovatban

Eredmények Marosvásárhelyről

Egy hete zajlott Marosvásárhelyen a 40. disputa bajnokság.

3. és 4. helyezés a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen

2019. november 5-én és 6-án Szegeden a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen 3 fős csapatok fizika, biológia és kémia feladatok révén mérkőztek meg.

A mai napon az 1956. október 23. napján kitört forradalom és szabadságharc hőseiről emlékeztünk meg

A megemlékezés keretében a 4. óra alatt egy 30 perces rádióműsort hallgattunk meg az osztálytermekben. A színvonalas műsort Borhegyi Péter tanár úr vezetésével a gimnázium 10.B osztályának tanulói készítették és adták elő. A cikkben lévő galéria október 23-ig még frissül.

Kozák András és Almási Balázs elnyerte a Richter Gedeon Nyrt. Talentum Alapítvány ösztöndíját

2019. október 2-án ünnepélyes keretek között átadták a Richter Gedeon Talentum Alapítvány ösztöndíjait a Richter Centenáriumi Emléktárban.

Egy nap sztrájk – Stec Kaidi tudósítása a klímasztrájkról

Beszámolót olvashattok a pénteki klímasztrájkról Stec Kaidi Tea tollából.

MERIDIÁN – az apáczaisok hírportálja
KÖZÖSSÉGI OLDALAINK:

 Facebook
 Twitter
 Instagram
 YouTube
ALMA MATER:


Impresszum | Médiaajánlat | Jogok | Adatvédelem | Technikai háttér
2002-2019 MERIDIÁN. Minden jog fenntartva. A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a készítők engedélyével lehetséges.