Tízórai | Aktuális témák

A Japán Alapítvány Magyar Nyelvű Haiku Pályázatának eredménye




A cikk linkje:
2010. november 29. | utolsó módosítás: 2016. február 8., 17:06
Ez a cikkünk több, mint fél éve lett elhelyezve az oldalon.
A tartalma azóta elavulhatott!

A Japán Alapítvány Magyar Nyelvű Haiku Pályázatán a középiskolai kategóriában iskolánk 12. B osztályos, humán tagozatos tanulója, Pataki Patricia I. helyezést ért el.

A pályamunkákat háromtagú neves zsűri értékelte: Vihar Judit nyelvész, irodalomtörténész, műfordító, Fodor Ákos költő, műfordító, és Zalán Tibor költő, prózaíró. A nyertes műveket a Litera Irodalmi Portál közzéteszi (www.litera.hu), költőik pedig tárgyi nyereményben részesülnek. A pályázaton megadott témára kellett verset írni. A megadott téma a nyár volt. A győztes pályamunka:

Nyári Hajnal. Hűs
szisszenés; szinte látom,
a fű mint serken.

Az eredményhez gratulálunk!


A Japán Alapítvány Magyar Nyelvű
Haiku Pályázatának eredménye

Mi a haiku?

A haiku a japán költészet egyik jellegzetes versformája. Három sorból áll, melyek rendre 5, 7 szótagosak. De a haiku több mint versforma: önálló műfaj. Szülőhazájában csak azokat az 5-7-5-ös sorképletű verseket nevezik így, amelyek a természet ábrázolásán keresztül mély filozófiai, lélektani tartalmat sugallnak A haiku művelője gyakorolja a kitartó, éber figyelmet (zansin), hogy rátalálhasson a haikupillanatra: arra a látványra, amelyet érdemes 17 szótagos versbe foglalni. A témakiválasztás után (a klasszikus haikuk esetében ez többnyire természeti látvány vagy jelenség) pedig gyakorolja az elmélyülést, vagyis a lényeg megragadásának képességét.

A téma iránt mélyebben érdeklődnek ajánljuk a következő oldalakat:
www.szenti.com/haiku.shtml
www.sulinet.hu/irod/matine/haiku.htm

Garam Ágnes

Kapcsolódó linkek

A Litera Irodalmi Portál oldala




A legfrissebb cikkek a rovatban

Bronz a világűrből

Kozák András bronzérmet hozott a XIII. Nemzetközi Csillagászati és Asztrofizikai Diákolimpiáról. Andrásnak ez már a második olimpiai bronzérme ezen a nyáron.

Beszámoló az idei sporttáborról (tanári szemmel)

Idén 9. alkalommal szerveztünk sporttábort Tiszainokán Illés Vanda kolléganőmmel. 38 diákkal utaztunk le a Tisza partjára. A társaságban voltak „kicsik” és „nagyok”, öregdiákok. Voltak első „inokázók” és már rutinos sporttáborozók.

Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról

Az „Álarc mögött” élmény- és alkotásközpontú, komplex tehetséggondozó program célja az volt, hogy olyan tehetséges diákokat fejlesszünk, akik a korábbi években már foglalkoztak szín- és/vagy táncművészettel.

Lovagtábor

Május második hetében zajlott a nyolcadikosoknak szervezett erdei iskola, ahol az évfolyamunk jobban összekovácsolódhatott, illetve középkori témakörű feladatokat végeztünk el. Ilyen volt például a lányoknak a ruhavarrás és a fiúknak a batyukészítés (amiket teljesen saját kezűleg, korhűen készítettünk el), a fakardozások és egy lovagkori előadás, ahol megismerkedhettünk a középkori lovagi fegyverzettel.

Gyermeknap

„A gyermekeknek biztonságra, védelemre, szeretetre és megbecsülésre van szükségük. Arra, hogy engedjük őket létezni, és gyönyörködjünk abban, ahogy személyiségük kibontakozik. Aki jót akar tenni valaki mással, apró részletekben kell tennie.” – írta William Blake majd kétszáz évvel ezelőtt. Ma sem kell mást tennünk, most is kínálkozik rá lehetőség és alkalom.

MERIDIÁN – az apáczaisok hírportálja
KÖZÖSSÉGI OLDALAINK:

 Facebook
 Twitter
 Instagram
 YouTube
ALMA MATER:


Impresszum | Médiaajánlat | Jogok | Adatvédelem | Technikai háttér
2002-2019 MERIDIÁN. Minden jog fenntartva. A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a készítők engedélyével lehetséges.