Tízórai | Aktuális témák

A Magyar Tudomány Napja


A cikket más oldalakon is meg tudod osztani a linkjének bemásolásával.
A cikk linkje:


Az új általános adatvédelmi rendelet (GDPR) és az EU bíróság 2019. július 29-i döntése következményeként megszüntetjük a cikkek oldalunkról engedélyezett közösségi oldalakon történő megosztásának lehetőségét. Természetesen a cikk linkjének bemásolásával ezt továbbra is meg lehet tenni bármelyik közösségi oldalon.
2010. november 29. | utolsó módosítás: 2016. február 8., 17:06
Ez a cikkünk több, mint fél éve lett elhelyezve az oldalon.
A tartalma azóta elavulhatott!

2010. november 12-én a Trefort Gimnáziumban a Magyar Tudomány Napja alkalmából kollégáink rendkívül színvonalas előadásokat tartottak.

Szekeres Zoltán: A világ a városba költözik (az urbanizációról)
Bánki István: Kövek, betűk, feliratok
Raszler György: Street Art
Csiszár Gábor: Faludy György szerelmei
Zentai Gábor: A gombákról szelíden
Szabolcsi János: A sakk, mint világmodell
Kelemen Péter: „Nosztaháza ismét a birtokunkban van” – a Noszty-téma továbbélése a 30-as évek filmvígjátékaiban
Hubai Katalin: Bevezetés a feminizmusokba. Mit takar a kifejezés tudományos körökben, és mit lehet „Gender Studies” szakon tanulni a felsőoktatásban?

Szabolcsi János kollégánk előadásával kapcsolatos gondolataimat szeretném megosztani Veletek, Önökkel.

A sakk és az élet

Tudok sakkozni, ismerem a sakklépéseket. Tudom, hogy a sakk nagyon komplex dolog, azon felül, hogy játék. A sakk mindenekelőtt két ember, két elme, két akarat között folyó harc, küzdelem, és erre épülve igazi sport. A sakknak kitüntetett kapcsolata van a matematikával, a geometriával, a logikával, a számítástechnikával, a pszichológiával, a képzőművészettel és a zenével. Szabolcsi János ezen az előadáson a sakkozásnak egy kevésbé ismert területére kalauzolt el bennünket. Megtudhattuk, milyen fontos szerepet tölthet be a sakkjáték a fiatalok életre való felkészítésében, miért is tekinthetjük a sakkot életmodellnek.

Részlet „A sakk és az élet” előadás anyagából:

„Mielőtt elkezdünk sakkozni, meg kell tanulnunk lépni a bábukkal (az életben járni és beszélni kell megtanulnunk), meg kell ismerni a sakktáblát (az otthont, az utcát, az élet tereit). Meg kell ismernünk és fokozatosan meg kell tanulnunk használni a sakkszabályokat, akárcsak az életben a viselkedési, később a társadalmi szabályokat. A játszma első szakaszának jellegzetes mozzanata a sáncolás. Ez az életben a családalapításnak, az otthonteremtésnek felel meg.

Ahhoz, hogy eredményesen tudjunk támadni, elkezdjük felnőtt életünk tevékenységét, biztos hátországra, rendezett otthoni viszonyokra van szükség. Kivételek persze vannak: néha középen maradt királlyal is lehet győzni. Általában azonban a király rendezetlen hátországa gyors tragédiához vezet. Tudjuk azt is, hogy a legkellemetlenebb érzés a sakkozó számára, ha királyállását agresszíven támadják. Ekkor ugyanis úgy érzi, hogy legszentebb privátszférájába kívánnak behatolni. Magasabb szinten ismerik a sakkozók a sablonos, rossz fejlődő lépés jelenségét. Nem lehet minden állásban ugyanúgy elhelyezni a tiszteket, sőt időnként el kell halasztanunk a fejlesztésüket. Egyes szicíliai változatokban a c8 futó az alapállásban áll a legjobban, mert nem lehet még eldönteni, b7-re vagy d7-re kell-e majd raknunk. Ez a személyre szóló iskolaválasztásra hasonlít.

Sablonmegoldás nincs, a döntés a konkrét állástól (a gyerek egyéniségétől, felkészültségétől) függ. A mai világban a diplomaszerzéssel nem fejeződik be a fejlődés, indulnak a posztgraduális képzések. A fejlődést sem fejezhetjük be a sáncolással: a nehéztiszteket is a megfelelő helyre kell tennünk, és gyakran ez a legnehezebb, mindenesetre ez megy a gyerekeknek a legnehezebben. A sakkjátszma hossza és az élettartam is meglepő párhuzamokat mutat. A jól megalapozott állást nem veszíthetjük el 15-20 lépésben. Ha kikapunk is, 50-60 lépésen keresztül ellenállunk. Néha azonban gyors katasztrófa vet váratlanul véget a játszmának. A legnagyobb tragédia az, amikor nyerő állásban követünk el akkora hibát, hogy feladásra kényszerülünk. Ilyenkor azokra a tragikus esetekre gondolhatunk, amikor fiatal, tehetséges, élete virágjában levő ember veszti életét váratlan baleset következtében. Hogyan ér véget az élet, és hogyan ér véget a sakkjátszma? Sokszor nyerünk, de olyan sakkozó csak a mesében (és Zweignél) van, aki sosem veszít. A matt a halál, a feladás pedig – ismét keleti módon – az elkerülhetetlenbe való belenyugvás. A patt csodás menekülés, egy-két játszmányi haladék. Az életben és a sakkban is fontos a hibák belátása, beismerése. Néha lehet korrigálni, néha nem. Utóbbi esetben a következő játszmánál (vizsgánál, üzletkötéskor) lehet a tanulságokat felhasználni.”

Az mindannyiunk számára nyilvánvaló, hogy az eredményes sakkozás feltétele a tervszerű játék. Az életben is többnyire azok érnek el sikert, akik hosszú távra terveznek. A sakkban és persze az életben is a siker egyik alapfeltétele az előrelátás, az elkövetkező események minél pontosabb kiszámítása. Ahogy Szabolcsi János tanár úr mondta, ez a legnehezebb. A jövőt kiszámítani szinte lehetetlen. Megmondom őszintén, a sakk és az élet ilyen összefüggésein eddig nem gondolkodtam. Egy biztos: a sakkjáték évszázadok óta virágzik, túlélte a számítógépek megjelenését. A gyerekek világszerte szívesen fordulnak a sakkozás felé az összes szellemi játék közül.

Az Apáczai gimnázium diákjai a budapesti és országos sakk Diákolimpiákon kitűnő eredményeket érnek, értek el. Iskolánkban az idei tanévtől ismét elindult Szabolcsi tanár úr vezetésével a sakk szakkör. November 26-án megrendezésre került házi sakk bajnokságon (amely válogatóverseny is egyben az idei diákolimpiára) értékes nyeremények kerültek átadásra. A munkához, a versenyekhez, az életre való felkészítéshez sok sikert kívánok!

Pintérné Czigler Éva

Az új általános adatvédelmi rendelet (GDPR) és az EU bíróság 2019. július 29-i döntése következményeként megszüntetjük a cikkek oldalunkról engedélyezett lájkolásának lehetőségét. Természetesen a cikkek linkje a közösségi oldalakon belül lájkolható.



A legfrissebb cikkek a rovatban

Eredmények Marosvásárhelyről

Egy hete zajlott Marosvásárhelyen a 40. disputa bajnokság.

3. és 4. helyezés a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen

2019. november 5-én és 6-án Szegeden a Szent-Györgyi Tanulmányi Versenyen 3 fős csapatok fizika, biológia és kémia feladatok révén mérkőztek meg.

A mai napon az 1956. október 23. napján kitört forradalom és szabadságharc hőseiről emlékeztünk meg

A megemlékezés keretében a 4. óra alatt egy 30 perces rádióműsort hallgattunk meg az osztálytermekben. A színvonalas műsort Borhegyi Péter tanár úr vezetésével a gimnázium 10.B osztályának tanulói készítették és adták elő. A cikkben lévő galéria október 23-ig még frissül.

Kozák András és Almási Balázs elnyerte a Richter Gedeon Nyrt. Talentum Alapítvány ösztöndíját

2019. október 2-án ünnepélyes keretek között átadták a Richter Gedeon Talentum Alapítvány ösztöndíjait a Richter Centenáriumi Emléktárban.

Egy nap sztrájk – Stec Kaidi tudósítása a klímasztrájkról

Beszámolót olvashattok a pénteki klímasztrájkról Stec Kaidi Tea tollából.

MERIDIÁN – az apáczaisok hírportálja
KÖZÖSSÉGI OLDALAINK:

 Facebook
 Twitter
 Instagram
 YouTube
ALMA MATER:


Impresszum | Médiaajánlat | Jogok | Adatvédelem | Technikai háttér
2002-2019 MERIDIÁN. Minden jog fenntartva. A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a készítők engedélyével lehetséges.