Ajánló | Zene

Green Day: American Idiot




A cikk linkje:
2005. január 28. | utolsó módosítás: 2016. február 8., 17:06
Ez a cikkünk több, mint fél éve lett elhelyezve az oldalon.
A tartalma azóta elavulhatott!

Nem gondoltam volna, hogy valaha még lenyűgözhet a Green Day. Nyolc-tíz éves koromban ugyanis tanúsítottam már a mostanihoz hasonló, hirtelen jött rajongást az együttes iránt.

A tévében hallottam a Minority című dalukat, amelytől köpni-nyelni nem tudtam, s lám még újabb nyolc évvel később is emlékeztem a dallamra. Akkoriban egyszerűségével, kedves bugyutaságával vett le a lábamról a Green Day, úgy, mint amikor egy szépségversenyen a zsűrielnök meglát egy kevésbé szép, kicsit esetlen, ámde nagyon aranyos lányt és rá szavaz. Na, így voltam én velük, de nem csak én, hanem a világ közvéleményének túlnyomó többsége is. Nem lehetett komolyan venni egy idétlen dolgokról idétlenül éneklő idétlen srácot, mögötte két ugyanolyannal, egyik gitárral, másik dobbal…

Ehhez képest a tavalyi év végén megjelent a trió American Idiot című lemeze, amelynek címadó dala még azt is elérte, hogy bekerüljön az MTV slágergyárának leggyakrabban játszottjai közé, s közben mégsem züllött popslágerré. A dal valóban magáért beszél, amellett, hogy egy kitűnő énektéma, harmonikus, ámde mégis „greendayesen” egyszerű gitárjáték, a háttérben pedig energikus dobzakatolás szól, a szöveg témaválasztása is profi, méghozzá jó helyen, jó időben, még a befolyásoláshoz elegendő idővel az amerikai elnökválasztás előtt. (Sajnos a demokraták győzelméhez még a Green Day mellett az R.E.M. és Bruce Springsteen sem volt elég…)

A folytatás sem akármilyen: a második „trekken” helyet kapó, öt külön tartalmi egységből álló Jesus of Suburbia valahogy azt az érzetet kelti bennem, mintha az együttes tagjai valamiféle gondolatolvasással pontosan azt a dalt tudnák megkomponálni, amelyet hallani szeretnék. (Tulajdonképpen ezt a lemez bármely daláról írhattam volna.) A sorban harmadikként következik az American Idiot legjobb dala: a Holiday, amely a gondos keverés hatására szinte átúszik a másik klipes dalba, a Boulevard of Broken Dreamsbe. Ezzel a dallal és az utána következő Are We the Waitinggel kicsit vissza is vesz a GD a tempóból, hogy aztán a St. Jimmy tiszteletére írt St. Jimmy című tétel amolyan igazi „pankos” hajszába űzze a hallgatót.

Két kissé kevésbé kreatív nóta folytatja a sort, a Give Me Novocaine és a She's a Rebel. Az Extraordinary Girl viszont ismét ámulatba ejtő, bár nem illik ilyet mondani „praktizáló” együttesről, de erről a dalról az szokott az eszembe jutni, hogy ha Paul McCartney és John Lennon ma lenne fiatal és a Beatles egy mai zenekar lenne, hát valami ehhez hasonló zenét játszanának. És bár ezzel a dallal elég magasra tette magának a lécet a trió, a színvonal tovább emelkedik: a Letterbomb című szerzeménynek köszönhetően.

A lemez végéről a Homecoming című, a Jesus of Suburbiahoz hasonlóan öt tételes opusból a The Death of St. Jimmyt és a Rock and Roll Girlfriendet emelném ki az utolsó szám, a Whatsername mellett.

Ha az ember elfogult (márpedig hogy lehet nem elfogultnak lenni, ha a Green Dayről van szó?), persze eshet túlzásokba, de szeretném leszögezni, minden ilyen befolyástól mentesen állítom: az American Idiot az utóbbi 3-4 év legjobb albuma, és ha az utóbbi 20-30 évet nézzük, a top 50-ben van.

Szóval: greendayesnagyonpankosnagyonmuzikálisodamondogatós-
humorosésnagyonkirályosamericanidiótás? Szerintem kihagyhatatlan. Szerintem.

Nyerges Gábor Ádám




A legfrissebb cikkek a rovatban

Ketrec

Programajánló: 2018. december 7. (péntek) 19 óra, Marczibányi téri Művelődési Központ.

Diákpolc a könyvtárban – csatlakozz Te is!

Majdnem két hete pakoltam ki az új könyveket az ajánlópolcra, azóta folyamatosan mondom az ismerőseimnek, hogy menjenek kölcsönözni, mert jókat raktam ki. A legtöbben persze nem tudják, miről is beszélek.

Túlélés Szarajevóban – barátság a háború idején

A Centropa Alapítvány szeretettel meghívja az érdeklődőket a Túlélés Szarajevóban – barátság a háború idején című kiállításának megnyitójára.

A KOMA Bázis novemberi programajánlója

A közösségi színház mint működési forma lényege, hogy a körülöttünk élő, civil lakosságot vonjuk be az előadások, színházi események létrehozásába, akár mint szereplő, akár mint író vagy háttérmunkás.

KOMA Bázis közösségi színház

A közösségi színház mint működési forma lényege, hogy a körülöttünk élő, civil lakosságot vonjuk be az előadások, színházi események létrehozásába, akár mint szereplő, akár mint író vagy háttérmunkás.

MERIDIÁN – az apáczaisok hírportálja
KÖZÖSSÉGI OLDALAINK:

 Facebook
 Twitter
 Instagram
 YouTube
ALMA MATER:


Impresszum | Médiaajánlat | Jogok | Adatvédelem | Technikai háttér
2002-2018 MERIDIÁN. Minden jog fenntartva. A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a készítők engedélyével lehetséges.