Ajánló | Múzeum, kiállítás

Monet és barátai




A cikk linkje:
2004. március 13. | utolsó módosítás: 2016. február 8., 17:06
Ez a cikkünk több, mint fél éve lett elhelyezve az oldalon.
A tartalma azóta elavulhatott!

Nem egyszerű a dolga annak, aki az utolsó hetekben akar bejutni a budapesti Monet és barátai kiállításra. Ám megéri, mivel a kezdeti viszontagságok után egy új, színes világ tárul ki előttünk. Rézkarcok, ceruza rajzok, akvarellek és olajfestmények sora.

Az új nemzedék, az impresszionisták, a fények színekre és formákra gyakorolt hatását tanulmányozták és a legtünékenyebb elemeket szerették volna vászonra vinni. A világos színeket részesítették előnyben és nem kedvelték a kontúrokat. Apró, hosszúkás, de töredezett ecsetvonások, egymás mellé felvitt tónusok, s nem is akármilyen színek.

Gondola Velencében. Semmi más, csak lila és zöldeskék. Nem is kell más, engem megfogott, a festő szemét az én szemem egészíti ki. Nem a természet tükörképét festi le, hanem a kiváltott érzést, impressziót. Egy érzést, hangulatot kelt benned, a kép végleges befejezése bennünk történik.


Claude Monet:
Gondola Velencében (1908)

Ecsetvonások sokasága, egyszerű vonalak: távolról nézve (mert innen élvezhetőek igazán) összefolynak és egésszé válnak. Ez volt a benyomásom a Tulipánmezők Hollandiában című képnél, melynek élénk, „élő” színei a legelvetemültebb telet is elűzik. Signac vidám és harmonikus pasztellszíneit nézve (főleg akverelleken) pedig úgy éreztem, mintha egy mesébe csöppentem volna (ne is beszéljünk a pontozásos technikájáról, ami az egyik kedvencem). Valamit tudniuk kell, mert Pissaro ceruza vázlatrajzait nézegetve csak ámuldoztunk: egy-két egyszerű vonás és kész a kép, de mégsem tudnánk utána csinálni.


Claude Monet:
Tulipánmezők Hollandiában (1886)

Cézanne szavaival élve: „Monet, ez csak szem… de Istenem, milyen szem!”

Vagy idézhetném magát Monet-t is: „Így kell gondolkodni: itt egy négyzetnyi kéket látok, itt egy rózsaszínű sávot. Pontosan úgy kell megfesteni, ahogy látjuk, megőrizve a színeket és alakokat, egészen addig, amíg létre nem jön egy egyéni, naiv víziója annak, amit látunk.”

Ilyen egyszerű lenne?!…

Méhes Barbara

Kapcsolódó cikkek

Imrő Anita: Monet és barátai




A legfrissebb cikkek a rovatban

Túlélés Szarajevóban – barátság a háború idején

A Centropa Alapítvány szeretettel meghívja az érdeklődőket a Túlélés Szarajevóban – barátság a háború idején című kiállításának megnyitójára.

A KOMA Bázis novemberi programajánlója

A közösségi színház mint működési forma lényege, hogy a körülöttünk élő, civil lakosságot vonjuk be az előadások, színházi események létrehozásába, akár mint szereplő, akár mint író vagy háttérmunkás.

KOMA Bázis közösségi színház

A közösségi színház mint működési forma lényege, hogy a körülöttünk élő, civil lakosságot vonjuk be az előadások, színházi események létrehozásába, akár mint szereplő, akár mint író vagy háttérmunkás.

Az eltűnés sorrendjében

Az elzárt, apró településen élő nyárspolgár, az utakat karbantartó Nils (Stellan Skarsgard) életét szörnyű tragédia rázza meg: egyetlen fiát holtan találják. A kétségbeesett apa a kezdetektől fogva azt gyanítja, hogy gyermeke gyilkosság áldozata lett…

Imprimatur, Veritas, Secretum, Mysterium

Rita Monaldi és Francesco Sorti olasz (jelenleg Bécsben élő) író házaspár munkái a történelmi regények legújabb és legnépszerűbb darabjai.

MERIDIÁN – az apáczaisok hírportálja
KÖZÖSSÉGI OLDALAINK:

 Facebook
 Twitter
 Instagram
 YouTube
ALMA MATER:


Impresszum | Médiaajánlat | Jogok | Adatvédelem | Technikai háttér
2002-2017 MERIDIÁN. Minden jog fenntartva. A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a készítők engedélyével lehetséges.