Tízórai | Aktuális témák

Földrajz olimpia Kiotóban

A cikk linkje:
2013. augusztus 22. | utolsó módosítás: 2016. február 8., 17:06
Ez a cikkünk több, mint fél éve lett elhelyezve az oldalon.
A tartalma azóta elavulhatott!

2013. július 30. és augusztus 5. között rendezték meg a 10. iGeo nemzetközi földrajz diákolimpiát. A négyfős magyar csapatban ketten is voltunk az Apáczaiból: Dürr Miklós (11.A) és én, Kelemen Bendegúz. A verseny három fordulóból áll, és a teljes verseny angolul zajlik.

Július 29-én, hétfőn reggel indultunk Ferihegyről, Amszterdami átszállással repültünk Oszakába. Itt már kedd délelőtt volt, amikor megérkeztünk a Heian no Mori hotelbe. Mikivel tettünk egy gyors sétát a környéken, megnéztük a Kamo folyót, és már ekkor láttuk, hogy rengeteg templom van a környéken. A szállodánk mellett közvetlen volt is egy kis szentély egy japánkert közepén, láthattuk, hogy a helyiek munkából hazafelé beugranak egy szertartásos kézmosásra, harangrázásra, imádkozásra.

A szálloda melletti templom a nyulakhoz szólt;
kis kerémianyulak a kertben

Másnap, szerdán volt a verseny első fordulója, az írásbeli teszt, mely Mikinek kiemelkedően jól sikerült. Ezután a következő napi terepi feladat kapcsán tettünk egy városnézés jellegű sétát a Kiotót ellátó vízvezetékrendszerhez és megtekintettük a Biwako csatornát, amivel Japán legnagyobb tavából, a Biwa tóbót hozzák a vizet Kiotóba.

Városnézés a terepi fordulóra készülés jegyében:
riska Kiotó utcáján (forrás: iGeo Facebook-oldala)

Csütörtökön jött a terepi forduló első része: metróval utaztunk a Fushimi nevű városrészbe, ahol a víz felhasználását kellett vizsgálnunk. A városrész az egyik legfontosabb szakéfőző központ, a verseny közben betértünk egy szakémúzeumba is. A verseny után a városrész Otesuji passzázsán ebédeltünk és vásároltunk, azután megnéztük a közeli Gokonomiya templomot.

Tesióra japán módra

Otesuji passzázs

Másnap a terepi forduló második része következett, ezt a hotelben írtuk meg: fejlesztési tervet kellett adnunk az azelőtt látott városrészre, a vízfelhasználást szem előtt tartva. Délután minden csapat kapott helyi diáklányokat, akik megtanítottak minket origamizni és leírták nekünk fonetikusan a Sukiyaki című dalt, melyet másnap este kellett elénekelnünk. Este következett a poszterek bemutatása: minden országnak kellett készülnie egy poszterrel, melynek témája a „hagyományos bölcsesség és a modern tudomány a Föld jövőjéért”. A posztereket és az előadásokat díjazták is, és a magyar csapat Kazahsztán után második lett!

Helyi diáklányoktól tanultunk origamizni

Egy gésa szobra a városban

Szombat reggel az utolsó forduló, a multimédia teszt került sorra, majd a héten egyedüli alkalommal szabad városnézés következett. Megkaptuk a már ismert kísérőinket, és megnéztük a kiotói központi pályaudvar illusztris épületét, majd elmentünk a tradicionális Gion városrészbe. Gion fantasztikus volt, az utcái az ezeréves város hangulatát idézték, és láttunk egy igazi gésát is. Megnéztük a várost övező hegyek lábánál fekvő egyik templomot, és gyönyörű japánkertek között sétáltunk. Ezután a kulturális est következett: minden ország bemutatott egy-egy népviseletet, majd közösen elénekeltük az előző nap megtanult Sukiyakit.

Park Gionban

Feljáró egy gioni templomhoz

Vasárnap egész napos kirándulást szerveztek a Kiotó melletti hegyen lévő Enrjakudzsi templomkomplexumba. A hegy annyira meredek volt, hogy a közel félórás buszúton többen rosszul lettek, de megérte, fantasztikus kilátás nyílt a Biwa tóra és az erdő gyönyörű volt. Egy erdei úton jártuk végig a templomokat, először a keleti, majd a nyugati pavilont néztük meg. A nyugati épületrészben egy megállás nélkül imádkozó buddhista szerzetest láttunk, itt is megmutatkozott, hogy a japánok mennyire komolyan veszik a vallásukat. Ezután leereszkedtünk a Biwa tóhoz és a tó múzeumát tekintettük meg, ahol végigvették a keletkezését és az élővilágát, majd az emberi felhasználásait. A múzeum része egy hatalmas akvárium, ahol a tó élőlényeit mutatták be, érdekes, hogy több vízi bogárfaj is él itt.

Enrjakudzsi, Keleti pavilon

Este került sor az eredményhirdetésre: Dürr Miklós 24. hellyel ezüstérmes lett, és még egy ezüstéremmel (Szuda Ágnes révén) a magyar csapat eddigi legjobb szereplését hozta, összesítésben a kilencedikek lettünk!

Mikivel a kiotói pályaudvaron,
háttérben a Kyoto Tower adótorony

Kelemen Bendegúz

A legfrissebb cikkek a rovatban

Bronz a világűrből

Kozák András bronzérmet hozott a XIII. Nemzetközi Csillagászati és Asztrofizikai Diákolimpiáról. Andrásnak ez már a második olimpiai bronzérme ezen a nyáron.

Beszámoló az idei sporttáborról (tanári szemmel)

Idén 9. alkalommal szerveztünk sporttábort Tiszainokán Illés Vanda kolléganőmmel. 38 diákkal utaztunk le a Tisza partjára. A társaságban voltak „kicsik” és „nagyok”, öregdiákok. Voltak első „inokázók” és már rutinos sporttáborozók.

Beszámoló az Álarc mögött tehetséggondozó programról

Az „Álarc mögött” élmény- és alkotásközpontú, komplex tehetséggondozó program célja az volt, hogy olyan tehetséges diákokat fejlesszünk, akik a korábbi években már foglalkoztak szín- és/vagy táncművészettel.

Lovagtábor

Május második hetében zajlott a nyolcadikosoknak szervezett erdei iskola, ahol az évfolyamunk jobban összekovácsolódhatott, illetve középkori témakörű feladatokat végeztünk el. Ilyen volt például a lányoknak a ruhavarrás és a fiúknak a batyukészítés (amiket teljesen saját kezűleg, korhűen készítettünk el), a fakardozások és egy lovagkori előadás, ahol megismerkedhettünk a középkori lovagi fegyverzettel.

Gyermeknap

„A gyermekeknek biztonságra, védelemre, szeretetre és megbecsülésre van szükségük. Arra, hogy engedjük őket létezni, és gyönyörködjünk abban, ahogy személyiségük kibontakozik. Aki jót akar tenni valaki mással, apró részletekben kell tennie.” – írta William Blake majd kétszáz évvel ezelőtt. Ma sem kell mást tennünk, most is kínálkozik rá lehetőség és alkalom.

MERIDIÁN – az apáczaisok hírportálja
KÖZÖSSÉGI OLDALAINK:

Instagram
 YouTube
ALMA MATER:

Impresszum | Médiaajánlat | Jogok | Adatvédelem | Technikai háttér
2002-2019 MERIDIÁN. Minden jog fenntartva. A weboldal tartalmának másodközlése, felhasználása csak a készítők engedélyével lehetséges.