Tízórai | Aktuális témák

2 hét + 22 magyar középiskolás + Genf = HSSIP 2017

2017. június 28. | utolsó módosítás: 2020. szeptember 26., 02:36

× Ez a cikkünk több mint fél éve lett elhelyezve az oldalon. A tartalma azóta elavulhatott!

Az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet, a CERN idén indítja el „Középiskolás diákok mentorprogramját”. Cél: fizikusi, műszaki és informatikus pályára orientálni a középiskolás fiatalokat.

A CERN 22 tagországából évente ötből várnak majd diák csoportokat erre az újszerű, bentlakásos programra. Magyarország, köszönhetően több korábbi, úttörő jellegű tanár- és diákprogram elindításának és sikeres levezénylésének, elsőként élhetett ezzel az egyedülálló lehetőséggel. 2017. május 22. és 2017. június 2. között 22 diák és 2 kísérőtanár utazhatott a CERN-be.


2 hét + 22 magyar középiskolás + Genf = HSSIP 2017
Fotó: Oláh Éva

A Genfbe kiutazó magyar diákok az első napokban egy átfogó képet kaptak a világ legnagyobb részecskefizikai laboratóriumának felépítéséről, működéséről, az itt folyó tudományos munkáról, majd a CERN legnagyobb kísérleteibe, s az ezekhez kapcsolódó kutatásokba nyerhettek bepillantást.

A Nagy Hadronütköztető (LHC: Large Hadron Collider) 100 méterrel a föld alatt, 27 km kerületű alagútban húzódik a genfi repülőtér és a közeli Jura-hegység között. Jelenleg ez a CERN legnagyobb gyorsítója. 2009 novemberében kezdett működni, legfontosabb célja a többi részecskének tömeget adó Higgs-részecske felfedezése és a szuperszimmetria elméletének igazolása volt. Öt kísérlet (CMS, ATLAS, LHCb, TOTEM, ALICE) épült ki a gyorsító mellett. Mindegyikben részecskeütközéseket vizsgáltak, de más-más szempontból és eltérő technikai megoldásokkal.

A magyar diákok az ezekben a kísérletekben dolgozó magyar fizikus, mérnök és informatikus mentoraik instrukcióit követve, párban kapcsolódtak be aktuális kutatási feladatokba napi 6-7 (de sokszor még több) órában. A gyakorlati mérési feladatokon keresztül könnyebben sajátíthatták el a – sokszor a középiskolai tananyagot jócskán meghaladó – fizikai ismereteket, ismerkedhettek elsőre nehezen érthető törvényekkel, esetenként megdöbbentő jelenségekkel. Néhányan programozási nyelvekkel, szimulációs környezetekkel barátkozhattak meg. Természetesen a projekt-megbeszéléseken és videó-konferenciákon való részvétel sem maradhatott ki a két hetes programból. A mentorok „árnyékként” való követése pedig teljes képet adhatott ennek a hatalmas nemzetközi együttműködésnek a belső hangulatáról, sokrétűségéről.

A diákok azzal szembesülhettek, hogy közel 3000 teljes idejű alkalmazott és az időszakosan, hosszabb-rövidebb ideig csatlakozó, 10.000-nél is több tudományos kutató és mérnök – 80 nemzet 500 egyeteméről érkezve, a világ részecskefizikai közösségének mintegy felét jelentve – miként dolgozik együtt egy nagy közös cél érdekében: nevezetesen új részecskék és új törvényszerűségek felfedezésén. A résztvevő diákok megtapasztalhatták a CERN-ben létrehozott fantasztikus környezetet, az állandóan mozgásban lévő, folyamatosan gondolkodó, problémákat oldó kutatók felfokozott hangulatát. A kutatás irányába motiváló érzést csak tovább erősítette, hogy a tapasztalt kutatók egyenrangú partnerként bántak a középiskolásokkal. Nem csoda, hogy egy ilyen két hét után minden diákrésztvevő örömmel térne vissza a közeljövőben a genfi intézet falai közé!

„Nagyon sok előnnyel járt számomra ez a részvételi lehetőség: belekóstolhattam a programozásba és megtapasztaltam a hatékony csapatmunkát. Nagyszerű emberekkel találkozhattam – bárkihez odamehettem beszélgetni és minden kérdésemre kaptam választ. Mindenképp vissza szeretnék jönni a jövőben mérnökként. Örülök, hogy részese lehettem ennek a programnak, s azt kaptam, amit vártam: fizikát intravénása!” – foglalta össze tapasztalatait Nagy Dániel, az egyik diák résztvevő.

„Csodálatos volt kilépni a tanteremből, ahol mindent csak elméleti oldalról ismerhetünk meg és látni, hogy működnek a dolgok a való életben. Fantasztikus volt látni, ahogy a fizikusok programoznak, s miként bánnak azzal az óriási adatmennyiséggel, amit a CERN detektoraiból kapnak.” – mesélt élményeiről Méhes Balázs, egy másik résztvevő.

A következő lehetőség a másodéves egyetemistákra vár majd, akik a már hagyományossá vált 2-3 hónapos nyári egyetem keretei között szívhatják újra magukba a CERN fantasztikus kutatói légkörét. Ehhez persze sikeres természettudományos felvételit kell tenniük a diákoknak, amihez ezúton kívánunk sok sikert a kutatódiák-program idei magyar résztvevőinek!

A névsoruk és iskolájuk álljon itt az érdeklődők számára:
Bíró Dániel Zsolt – Baár–Madas Református Gimnázium, Budapest
Vajay Mónika – Baár–Madas Református Gimnázium, Budapest
Makovsky Mihály Miklós – Baár–Madas Református Gimnázium, Budapest
Sájermann Klára – Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium
Nagy Dániel – Budapest XVII. kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium
Kispál Benjámin János – Budapest, Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium
Méhes Balázs – Budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium
Horváth Zoltán – Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma
Hajnal Dániel Konrád – Egri Dobó István Gimnázium
Osvárt Bence – ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium
Kovács Marcell Dorián – Fazekas Mihály Gimnázium, Budapest
Kupás Vendel Péter – Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium
Veres Tamás – Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium
Tóth Erika – Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium
Wittmann Kevin Dominik – Halásztelki Hunyadi Mátyás Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Laczkovich Máté – Madách Imre Gimnázium, Budapest
Balogh Tamás Elek – Mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium
Csatlós Botond Csaba – Szent István Gimnázium, Budapest
Darvas Dóra – Törökbálinti Bálint Márton Általános és Középiskola
Egervári Glenda Dóra – Törökbálinti Bálint Márton Általános és Középiskola
Szatmári Eszter Zita – Vasvári Pál Gimnázium, Székesfehérvár
Molnár Benedek Péter – Veres Pálné Gimnázium, Budapest

Osvárt Bence beszámolója

A CERN első alkalommal fogadott hosszabb időre gimnazista diákokat, akik a CERN telephelyén az ottani hostelben szállhattak meg úgy, hogy az utat, a szállást és az étkeztetést ők állták.

2017. május 22-én délután indult a repülőnk és este érkeztünk meg. A reptérről tömegközlekedéssel jutottunk el a CERN kapujához, ahonnan egy ott dolgozó magyar – név szerint Jurcsó Péter – mutatta meg a szállásunkat. Vasárnap már csak kipakoltunk, ismerkedtünk és pihentünk. Hétfő reggel egy általános bevezető prezentációt hallhattunk a CERN-ről és egy köszöntőt (Markus Nordberg-tól – finn informatikus, a CERN dolgozója), utána megkaptuk a be- és kilépőkártyáinkat a 2 hétre és délután. megismerkedtünk a projektvezetőkkel. Kedden, szerdán és csütörtökön megnéztük a CERN detektorokat és a látogatóközpontjukat (Synchrocyclotron, CERN Control Center (CCC), Anti Matter Sollenoid (AMS), Compact Muon Sollenoid (CMS)).


2 hét + 22 magyar középiskolás + Genf = HSSIP 2017
Fotó: Oláh Éva

Az emellett megmaradt szabadidőben pedig ki-ki a saját projektjén dolgozott, mint pénteken is. Szombaton pedig meglátogattunk a Salève hegyet, ahova felvonón mentünk fel és le, és közben tettünk a fennsíkon egy pár kilométeres sétát. Vasárnap pedig megnéztük Genfet és fürödtünk is a Genfi-tóban – a 2 hét alatt ötször is. A városnézés után egy belvárosi fondüvacsorára hívott meg a CERN. Hétfőn és kedden nagyrészt dolgoztunk a projekttel, de mind a két nap volt egy rövid utunk – első nap az ATLAS Visitor Center (AVC)-t, másnap meg az SM18-at („szupravezető mágnesgyár”). Szerdán és csütörtökön előkészítettük a prezentációkat – mivel a két hét alatt elkészült projektet ppt formátumban prezentálni kellett. A véletlen szerencsés időzítés folytán pont akkor mentünk, amikor az évente megrendezett CERN Relay Race (váltó) volt.

Regisztráltunk (6 fővel) a versenyre, ahogy megtudtuk, hogy indulhatuk és felkészültünk a rendszeres reggeli torna keretei között. A verseny szerdán volt és a második helyet sikerült elhoznunk a senior kategóriában (mert a kategóriák eléggé összevissza voltak). Pénteken délelőtt előadtuk a prezentációkat és a délután újra lehetett egy kicsit pihenni az szombat hajnali indulás előtt.


2 hét + 22 magyar középiskolás + Genf = HSSIP 2017
Fotó: Oláh Éva

Nagyon örültem ennek a lehetőségnek és hálás vagyok, amiért az iskola elengedett. Emellett sok új korombeli barátot ismertem meg és a tanárok, mentorok nagyon kedvesek voltak, néha az angol tudásomnak is nagy hasznát vettem.

Az egész program itt elérhető:
https://indico.cern.ch/event/630615/timetable
Az általam készült képekből a válogatott legjobbak pedig ezen a linken vannak:
https://1drv.ms/a/s!AhZDsvaJenN8ymEdwW5vvI2NN1xn

Szathmári Nóra












Legutóbbi cikkeink a rovatban

Az ART-napok első napja

2024. március 11.

A három ELTE gyakorló gimnázium közös rendezvénysorozata az ART-napok. Az első nap eseményei az Apáczaiban zajlottak.

Márciustól robotika szakkör indul az ELTE Informatikai Karán

2024. február 27.

Az ingyenes szakkörre 7-10. osztályos tanulók jelentkezését várják.

Ilyen volt a szalagavató bál

2024. február 5.

A 2024-es szalagavató szerintem a teljes végzős évfolyam egyik legmeghatározóbb eseménye. Én a D osztályba járok, és szerintem sokunk nevében mondhatom, hogy igazán megkoronáztuk ezt a majdnem 6 évet. Csodálatos este van mögöttünk!

Szalagavató bál 2024

2024. január 28.

Képek szöveg nélkül.

Ilyen volt 2023

2023. december 29.

Képekben 2023.