Tízórai | Aktuális témák

Kirándulás a CERN-be

2013. december 22. | utolsó módosítás: 2020. szeptember 26., 02:35

× Ez a cikkünk több mint fél éve lett elhelyezve az oldalon. A tartalma azóta elavulhatott!

Mint azt már sokan hallottátok, iskolánk kirándulást szervezett az Európai Részecskefizikai Laboratóriumba, Genfbe.

Az első napon (2013. augusztus 24-én) a Nagyvárad téren várt ránk az autóbusz. Kezdetét vette utazásunk. Első hosszabb megállónkat Passauban ejtettük meg. Megnéztük többek között Niedernburg kolostortemplomát, az Ilz, a Duna és az Inn találkozását, a Régi Városháza falán Erzsébet királyné passaui látogatásának emléket állító domborművet, valamint a Városháza tornyán évszázadok óta megörökített árvízszinteket. Este érkeztünk Münchenbe.

Másnap reggel felkerestük a Deutsches Múzeumot. Rengeteg érdekes fizikai kísérletnek lehettünk szem- és fültanúi. A három órás nézelődés és egy remek nagyfeszültségű bemutató után visszamentünk a buszhoz. Úti célunk ezennel már St. Genis volt, egy Genfhez közeli francia kisváros, itt töltöttük az éjszakát.

A kirándulásunk 3. napja hétfőre esett. A csoport a CERN látogatóközpontjában kezdte a napot. Elsőként a Mikrokozmosz nevű kiállítást néztük meg, ami a CERN és a részecskefizikai kutatások történetét, fejlődését mutatta be. Később autóbusszal átmentünk az NA 61/SHINE kísérlethez. Itt két fiatal fizikus, László András és Kövesárki Péter (mindketten egykori apáczais diákok) kalauzolt minket. Mivel ez volt az első CERN-beli napunk, először röviden bemutatták az Intézetet, majd saját kísérletükről beszéltek. A kutatóhelyen az erős kölcsönhatást vizsgálják. Ebéd után továbbmentünk és megnéztük Genf óvárosának nevezetességeit. A napot bevásárlással zártuk.

Kedd reggel ismételten a CERN látogatóközpontjában kezdtük a napot. Vezetőink Béni Noémi és Szillási Zoltán fizikusok voltak. Először Szillási Zoltán tartott előadást a CERN-ről, a részecskefizikai kutatások módszereiről, az LHC-ről és a gyorsító gyűrű mentén megépített nagy detektorokról. Ellátogattunk az SM-18 területre, az úgynevezett „mágnesgyárba”. Megnézhettük, hogy milyen eszközökkel történik a részecskék gyorsítása, a töltött részecskék körpályán tartása és fókuszálása. A kísérleti területen összeszerelt szupravezető mágneseken azt is megfigyelhettük, hogyan kapcsolódnak egymáshoz az alagútban a gyorsító gyűrű elemei. Következett az út leginkább várt eseménye, lementünk az LHC gyorsító alagútjába és megnéztük az éppen karbantartás alatt álló CMS gyorsítót. A nap hátralévő részében Genf ENSZ negyedével ismerkedtünk, Bozsóki István volt a vezetőnk.

Utolsó napunkat Chamonix-ban töltöttük. Kötélpályán felmentünk az Aiguille du Midire, ahol 3842 m magasból csodáltuk a környező hófödte hegycsúcsokat. Fent és a hegy lábánál is végeztünk fizikai méréseket. Visszafele félúton szálltunk le és gyalog mentünk el a buszig, közben gleccsert néztünk, vonatoztunk. Hazafelé vettük az irányt, áthaladtunk a 11,6 km-es Mont Blanc-alagúton és másnap délelőtt már haza is értünk.

Összességében egy nagyon látványos, érdekes és tanulságos kiránduláson vettünk részt. A rengeteg élmény mellett, nagyon sok tapasztalattal gazdagodtunk.

Sikeres pályázatunk eredményeként tanulmányutunkat támogatta az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége valamint a Pro Progressio Alapítvány.

Nemsokkal utunk után a 2013-as fizikai Nobel-díjat Francois Englert és Peter Higgs kapták megosztva, a Higgs-mechanizmus és a Higgs-bozon elméletéért. A Higgs-részecske felfedezésének helyt adó két kísérleti terület (Atlas, CMS) egyikében, a CMS-ben mi is hallhattunk ezekről a kísérletekről.

Képgaléria

Hajdú Máté

Legutóbbi cikkeink a rovatban

Az ART-napok első napja

2024. március 11.

A három ELTE gyakorló gimnázium közös rendezvénysorozata az ART-napok. Az első nap eseményei az Apáczaiban zajlottak.

Márciustól robotika szakkör indul az ELTE Informatikai Karán

2024. február 27.

Az ingyenes szakkörre 7-10. osztályos tanulók jelentkezését várják.

Ilyen volt a szalagavató bál

2024. február 5.

A 2024-es szalagavató szerintem a teljes végzős évfolyam egyik legmeghatározóbb eseménye. Én a D osztályba járok, és szerintem sokunk nevében mondhatom, hogy igazán megkoronáztuk ezt a majdnem 6 évet. Csodálatos este van mögöttünk!